​Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning

Lärarförbundet kommenterar Skolverkets siffror om likvärdigheten i skolan

Idag presenterar Skolverket en rapport som visar att den svenska skolan drar isär. Föräldrarnas socioekonomiska bakgrund får allt större betydelse för deras barns möjlighet att lyckas i skolan. Den bristande likvärdigheten slår mot hela landets framtid.

– För att vända den här utvecklingen, krävs riktade insatser och att kommuner med större utbildningsutmaningar får full uppbackning. Regeringen har valt att följa Skolkommissionens förslag och infört ett riktat stöd till skolhuvudmän med större utmaningar. Det är helt avgörande att alla politiska partier ställer sig bakom det initiativet, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Skolverkets siffror visar tydligt att skolans socioekonomiska sammansättning har fått en större betydelse för elevers resultat. Elever med samma socioekonomiska bakgrund får i ökande grad högre betyg om de går i en skola med gynnsam socioekonomisk sammansättning jämfört med om de gått i en skola med ogynnsam socioekonomisk sammansättning. Det gäller särskilt för elever med låg socioekonomisk bakgrund.

– Det räcker inte att lappa och laga när vi har ett system som i sig spär på skolsegregationen. Det är hög tid att se över hur elever fördelas på skolorna och vidta nödvändiga politiska åtgärder. Det ansvaret måste politiken axla nu, säger Johanna Jaara Åstrand.

– Alla elever måste ha rätt till undervisning av behöriga lärare och där utmaningarna är som störst måste förutsättningarna och undervisningen vara som bäst, avslutar Johanna Jaara Åstrand.