​Erasmusutbyte visar hur robotar kan hjälpa STEM-undervisning

Hur kan en robot hjälpa barn att lära sig naturvetenskap, teknik, ingenjörskunskap och matte (STEM)?

De elva deltagarna från fyra länder på det internationella botSTEM-mötet i Kristianstad.

Det vill det europeiska projektet botSTEM ta reda på. Robotik och programmering finns i läroplaner och nu håller man på att samla in konkreta exempel hur robotar används i undervisningen.

För ett år sedan var det uppstartsmöte i spanska Burgos, där botSTEM-projektet koordineras ifrån. Nu är det dags att mötas personligen igen, för andra gången, och det gör man i Kristianstad. Representanter från Spanien, Cypern och Italien möter upp sina svenska kollegor Andreas Redfors, Björn Cronquist och Marie Fridberg.

– I dag har vi bland annat pratat om hur vi ska involvera fler lärare i projektet och vad som ska finnas i vår ”verktygslåda”. Vi kallar den ett ”intellektual toolkit” och det ska användas som redskap i undervisningen för att barn i åldrarna fyra till åtta år ska lära sig programmera, berättar Ileana Greca från Burgos.

I Sverige har man använt sig av robotarna Albert Einstein och Nils Bohr, två så kallade Blue-bots, i sin verktygslåda. Dessa har använts i förskolor för att lära barnen grundläggande programmering.

– Ett barn sa en gång: ”jag skulle vilja in i hans hjärna för att se hur han tänker. Men, det är jag som programmerar honom. Då är ju jag hans hjärna!” berättar Andreas Redfors när han illustrerar en lärosituation med Blue-bots från förskolan.

I mars nästa år ses gruppen nästa gång och då är genomförs ett stort ”multiplying event” med flera tusen italienska lärare i Verona. Konferensen omfattar inte bara resultat från botSTEM utan även annat matnyttigt för yrkesverksamma lärare.