3D-skrivare i klassrummet kombinerar historia och modern teknologi

3D-skrivare i klassrummet kombinerar historia och modern teknologi. I ett ämnesöverskridande projekt i samhällsvetenskap, norska och matematik har en skola i Bergen rest tillbaka i tiden, till Bergen år 1814. Staden har utvecklats sedan dess, så elevernas uppgift har varit att återskapa delar av staden som den såg ut för tvåhundra år sedan – i 3D.

FullSizeRender
Framgångar och utmaningar med 3D-skrivare i brittisk undervisning
I en studie genomförd av Storbritanniens utbildningsdepartement deltog utvalda skolor runt om i landet i ett projekt som testade möjligheterna 3D-skrivare ger i skolmiljön. Feedback från detta förberedande projekt bekräftar att 3D-skrivare har en betydande potential som undervisningsresurs och kan ha en positiv inverkan på elevernas engagemang och lärande, om skolorna kan behärska hur man använder skrivarna på ett effektivt och meningsfullt sätt. Projektet tillät deltagande skolorna att utforska potentiella fördelar och utmaningar med att använda denna teknik i läroplanen, och att dela sina erfarenheter med andra skolor som önskar införa 3D-skrivare.

Rapporten belyser framgångar och utmaningar i ett effektivt genomförande av 3D-skrivare i klassrummet. Många av de skolor som deltog i projektet kommenterade hur motiverade deras elever blev med hjälp av skrivaren. Samtidigt beskriver rapporten också att det tog ett tag innan tekniken kunde integreras i undervisningen på ett smidigt sätt. Det krävdes att lärare och elever förstod hur de skulle dra nytta av den till en början.

Att bygga Bergen i 3D
I en beskrivning av ett ämnesöverskridande projektet förklarar en skola i Bergen, Norge, att eleverna ska skapa en tredimensionell bild av Bergen som staden såg ut år 1814. Med hjälp av matematik konstruerar eleverna byggnader som fanns i Bergen för tvåhundra år sedan i Google Sketch up, och formar basen för de 3D-byggnader som i projektets slutskede ställs ut på Bergens Offentlige Bibliotek. Samtidigt skriver eleverna historien kring byggnaden de ska konstruera. På det här sättet kombinerar skolan vikten av att känna till stadens historia med modern teknologi. I den skriftliga delen av projektet får eleverna en uppfattning om hur människor levde under 1800-talet och hur samhällets värderingar påverkar mänskliga tankar och handlingar, utifrån de byggnader de valt.

Verktyg eller självändamål?
Under SETT-Dagarna i Kista 2015 visade 3Dverkstan upp några av byggnaderna som eleverna i Bergen konstruerat. I starka färger och i olika former stod de på rad längsmed 3D-skrivare i montern. Anders Tyrland från 3Dverkstan berättar att de skolor i Sverige som haft störst framgång med 3D-skrivande har gjort det ämnesöverskridande precis som i Bergen. De har involverat 3D-pritningen som ett verktyg snarare än som ett självändamål i undervisningen.

Rapporten 3D printers in schools: uses in the curriculum Enriching the teaching of STEM and design subjects finns att ladda ner I sin helhet på www.gov.uk/government/publications

Filed in: Efter plugget, Forskning, Reportage, Teknik Tags: ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved