9 av 10 ledare inom högre utbildning anser att ny utskriftsteknologi är avgörande för studenters framgång och utveckling

I en ny studie utförd av Ricoh Europe, uppger 88 % att de nya kunskaper studenterna får genom användandet av digital framställning och 3D-utskrifter är grundläggande för att de ska lyckas med sina utbildningar och som förberedelse inför det kommande arbetslivet.

David Mills, CEO på Ricoh Europe, säger: ”Digital framställning och 3D-utskrifter erbjuder möjlighet att illustrera komplexa begrepp inom många olika ämnen. I takt med att samarbetet mellan människor och maskiner fortsätter att utvecklas och tekniska möjligheter integreras i inlärningsprocesser, bidrar detta till att de färdigheter som behövs hos framtidens arbetskraft faller sig naturligt för dagens studenter.”

Dessa färdigheter är framför allt viktigt inom prototypframställning och designutveckling i textil-, medicin-, bil- och maskinindustrin – till exempel avancerade turbiner eller komplexa maskin­komponenter.

65 % av de tillfrågade säger att 3D-utskrifter blir allt viktigare inom STEM-utbildningar. För att kunna göra detta har 84 % av utbildningsinstituten investerat i, eller planerar att investera i, implementering av ”Maker Education” och kreativ inlärning – utskriftsteknologier som hjälper studenter att framställa och personifiera objekt som stöd i deras inlärning – inom de kommande två åren.

För att locka framtida studenter, i olika åldrar och med olika bakgrund, använder institutioner sig av nya utskriftsteknologier för att kunna skräddarsy utbildningen och ge flexibla inlärningsmöjligheter. 66 % säger att en investering i ny utskriftsteknologi är en nyckel för att kunna attrahera nya studenter och öka deras tillfredsställelse med sin institution och utbildning. Många gör kursinnehåll och resurser mer lättillgängliga och flexibla genom att tillhandahålla individanpassat kursmaterial (48 %) som går att skriva ut på begäran var som helst ifrån (43 %).

Mills tillägger: ”Ökande studieavgifter runt om stora delar av Europa påverkar den roll som institutioner har i grunden. Uppmuntrade till att agera mer som “tjänsteleverantörer”, måste universitet och högskolor ständigt höja ribban både vad gäller studenternas tillfredsställelse och sin tillgänglighet. Att använda utskrifter på nya sätt för ett mer diversifierat kursutbud och skräddarsydd kursplan håller på att bli mer och mer avgörande.”

Läs mer på http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se/.