Barn får allt mer sällan chans att lära sig om ekonomi

Ny undersökning visar att nästan vartannat nordiskt barn inte får någon veckopeng.

Något som leder till att barn har svårt att lära sig förstå pengars värde. Veckopeng är nödvändigt för att lära barn ta ansvar, prioritera och att göra val.

Nära hälften av alla nordiska barn får inte veckopeng. Det visar en ny undersökning som gjorts bland nordiska föräldrar avseende deras vanor och inställning till att ge sina barn vecko- eller månadspeng. 60% av föräldrarna som inte ger veckopeng gör det med incitamentet att de köper vad barnen vill ha ändå. Detta resonemang gagnar inte barnen. För att barn ska få en ekonomisk förståelse krävs det att de får befatta sig med pengar.

– Barn måste få chansen att hantera pengar för att lära sig förstå pengar. Barn växer med ansvar, och att ge dem veckopeng och ett eget bankkonto är att ge dem verktyg för att lära sig ekonomi, säger Philip Haglund, VD och grundare av appen Veckopengen/Gimi.O)

Det är inte summan på veckopengen eller månadspengen som är viktig, utan att barn får tillgång till pengar.

– Ett första steg för att bestämma summan på veckopengen är att gå igenom vad som förväntas av barnet för att få veckopengen, samt vad den ska räcka till. Pengen ska vara stor nog för att räcka till en del av de saker barnet vill spendera pengar på, och för att spara en del. Men pengen ska också vara liten nog att tvinga barnet att göra val och prioritera sina inköp och sitt sparande, säger Philip Haglund.

Vissa barn motiveras inte av pengar och har inget behov av att köpa saker. Då gäller det att hitta andra sätt att uppmuntra barnet till sparande. Det kan till exempel vara att spara till en upplevelse eller kanske en present till någon de tycker om.

Att göra uppgifter hemma som belönas med små summor är något som 60% av föräldrarna ställer sig positiva till. Fördelen med det är att man ger barnet möjlighet att påverka sin finansiella situation.

Många barn förstår inte var pengar kommer ifrån, men genom att göra uppgifter får de en möjlighet att lära sig sambandet mellan jobb och pengar.

Trots att e-handeln ständigt slår nya rekord och 64% e-handlar varje månad*, uppger 70% av föräldrarna i undersökningen att de betalar när barnen vill ha något i en webb-butik. Anledningen till detta är att barnen inte har tillgång till digitala betalmedel själva. För dagens barn kommer digitala pengar att vara mer naturliga än mynt och sedlar, de kommer dessutom med största sannolikhet inte att hantera kontanter i sitt vuxenliv. Att ge dem pengar digitalt och möjligheten att själva använda dem, innebär därför att ge dem de verktyg de behöver för att förstå pengar.