Bättre mattekunskaper med programmering i undervisningen

Programmering är ett kraftfullt verktyg för att undersöka och förstå matematik.

Det menar Linnéa Utterström, matematiklärare på Norrskenet i Kalix, som ingår i Pysslingen Skolor. Sedan ett år tillbaka väver hon in programmering i sin matematikundervisning.

Tidigare i år föreläste Linnéa Utterström om sitt sätt att jobba på Matematikbiennalen, en nationell matematikkonferens för lärare, förskollärare, forskare, skolledare och lärarutbildare.

–Jag brinner för programmering i matematiken och jag har alltid varit liten av en nörd, till exempel så skruvade jag gärna isär pappas dator som liten. När jag hörde att programmering på ett tydligare sätt skulle skrivas in i läroplanen började jag planera för att få in ett programmeringsmoment i varje matematiskt område under mina lektioner, berättar hon.

Verktyg för lärande

Linnéa Utterström beskriver programmeringen som ett verktyg i matematiken. Hon förklarar hur hon menar.

–Jag är matematiklärare i första hand men jag vill använda programmeringen som ett verktyg för eleverna att lära och undersöka matematiska begrepp. I skolvärlden är det lätt hänt att man snabbt hakar på trender och glömmer bort ämnesinnehållet, och bara fokuserar på det nya. Men programmering är faktiskt matematiskt till sin natur och går därför att använda som ett verktyg för att synliggöra och undersöka matematiken, säger hon.

Hon ger några exempel.

–I mina klasser har vi jobbat mycket med blockprogrammering i programmet Scratch. Det är väldigt visuellt eftersom man använder färdiga kodblock som man monterar ihop. Man kan bygga både interaktiva spel och animationer, men oftast bygger vi något som vi använder för att bearbeta matematiskt innehåll, säger Linnéa Utterström.

–Vi har till exempel programmerat en tallinje och då kommer vi naturligt in på riktningar och negativa tal, positivt åt höger och negativt åt vänster. Vi använder tallinjen för att addera, subtrahera, dividera och multiplicera. Det blir många matematiska upptäckter och diskussioner när vi håller på, säger hon.

Uppgifter utan begränsningar

Linnéa Utterström beskriver programmering som “taklösa uppgifter”.

–Jag gillar när man kan ägna sig åt matematiska uppgifter som egentligen inte har några begränsningar, som eleverna kan upptäcka i sin egen takt och på sin egen nivå. Annars vill vi så ofta begränsa eleverna för att vi tänker att vi förenklar för dem, men jag menar att vi egentligen begränsar deras tänkande. När vi programmerar i mina klasser använder vi matematiken på många olika plan och på ett konkret sätt, säger hon.

– Jag har även elever som upplever att matematik är svårt som gärna tar fram vår programmerade tallinje som stöd i uppgifterna. Det är ett fint bevis på att programmeringsuppgifterna är inkluderande.

“Finns många att lära av”

Linnéa Utterström har några tips till andra lärare som vill använda programmering som verktyg i matematikundervisningen.

–Jag får ofta frågan om det är värt tiden man behöver lägga ner och det tycker jag eftersom vinsten är så stor. Ett väldigt beskrivande exempel är när vi programmerade och angav riktningar med x och y. När vi sen började läsa om koordinatsystem behövde vi knappt prata om det eftersom det redan var vårt vardagsspråk, säger hon.

–Som lärare är det förstås viktigt att man är medveten och använder programmeringen på rätt sätt för att uppnå sina syften. Jag tycker också att man ska lära av människor på nätet som delar jättebra grejer, det finns väldigt mycket att ta del av.

Linnéa Utterström driver själv webbplatsen mattekoda.nu som riktar sig till lärare.

–Jag vill dela med mig av mina övningar i klassrummet. Jag skärminspelar övningarna och förklarar hur jag tänkte i klassrummet. Det fungerar som en bank både för mig själv och andra, säger hon.