Hem PEDAGOGSNACK Bokens kommunikativa kraft i en digital värld

Bokens kommunikativa kraft i en digital värld

Publicerat av: Redaktionen

Igår anordnade Hermods tillsammans med Sveriges kommunikatörer ett event om bokens kommunikativa kraft i en digital värld.

Under eventet deltog bland annat trendspanaren Göran Adlén som pratade om dagens trender inom kommunikation.

Bokens kommunikativa kraft i en digital värld

De cirka 60 besökarna fick även ta del av hur och varför man jobbar med en multikanalstrategi samt hur man kan använda böcker för att bygga ett starkt varumärke.

Hermods har i och med att de fyller 120 år släppt en jubileumsbok som heter ”Med hjärta för Sverige” som gör nedslag i både Sveriges och Hermods historia under 120 år. I och med jubileumsåret anordnar Hermods ett antal event under året och gårdagens event handlade om hur man kan använda sig av böcker för att nå ut i en digitalvärld.

Göran Adlén som är författare, föreläsare och trendspanare inledde med att tala om dagens kommunikation och vilka för- och nackdelar som finns:

– I ett allt större mediebrus där vi matas med ny information varje dag har vi nått taket för hur mycket information vi kan ta in. Vi människor är inte skapade att ta in så här mycket information som vi gör i dagens samhälle och jag tror att i framtiden kommer vi inte vilja vara uppkopplade på samma sätt som nu på t.ex. sociala medier. Vi börjar gå mot en förenklad kommunikation där böcker kan ha en positiv effekt för hur information tas in. En bok ger ett starkare intryck och vi tar in information bättre om vi får använda alla våra sinnen.

Böcker – ett komplement till det digitala

Mathias Sjöström, grafisk kommunikatör som tagit fram många varumärkes och jubileumsböcker samt även varit med och skapat Hermods jubileumsbok gav sin syn på vad böcker kan ha för påverkan på företagets varumärken.

– Jag tror att vi behöver båda delarna om man som företag vill stärka sitt varumärke. Boken blir ett komplement till det digitala som fortfarande såklart är viktigt då webbsidor och sociala medier är företagets ansikte utåt. En jubileumsbok som exempelvis Hermods är viktig för att den berättar en historia, inte bara utifrån företagets utan samhället överlag.

Anna Bergstedt, Marknads- och kommunikationschef på Hermods avslutade eventet med att berätta hur Hermods tänkt när de arbetar med en multikanalstrategi för att bygga ett starkt varumärke:

– Eftersom vi arbetar med en så pass bred målgrupp mellan 20-65 år med olika bakgrund och ursprung så måste vi både arbeta med både mer traditionella medier såväl som digitala medier för att nå fram till alla. Inför vårt jubileumsår ville vi skapa en bok som både berör oss som företag men framförallt visa på utbildningens vikt i att bygga vårt samhälle. Vi ville skapa en grafiskt tilltalande coffe table book som har många fina bilder och text som är lätt att läsa. Vi har förlängt den storytelling vi gör i boken till våra sociala medier där våra följare varje dag kan del av vår historia, avslutar Anna med.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>