Brainchild ska öka förståelsen för särskilt begåvade barn

För tredje gången i rad står Tekniska museet värd för Brainchild, en konferens för särskilt begåvade barn och unga.

Vanligt hos särskilt begåvade barn är att de lär sig ovanligt snabbt, lätt blir uttråkade av repetition och tänker intensivt.

Under två dagar samlas barn, föräldrar, lärare och forskare för föreläsningar, möten och lek. Syftet är att öka förståelsen för särskilt begåvade barns sätt att fungera.

Den 25 och 27 november upprepar Tekniska museet fjolårets succé och står värd för konferensen Brainchild. Programmet 25 november är öppet för allmänheten, men vänder sig framför allt till familjer med särskilt begåvade barn i alla åldrar. Den 27 november välkomnas yrkesutövande personer inom skolvärlden. Syftet med konferensen är att öka förståelsen för särskilt begåvade barns sätt att fungera och ge vägledning i det fortsatta arbetet med att tillgodose deras behov.

Vanligt hos särskilt begåvade barn är att de lär sig ovanligt snabbt, lätt blir uttråkade av repetition och tänker intensivt. De barn som inte får stimulans på rätt nivå kan bli inåtvända eller stökiga. Lika gärna som att vara bäst i klassen kan de därför vara skoltrötta hemmasittare eller få en felaktig neuropsykiatrisk diagnos.

Lanny, åttaårig sjätteklassare och lärarkonferensens yngsta föreläsare tillsammans med Hanna, berättar:

– Jag har mest känt det som ett problem att jag inte varit ”som alla andra” och passat i fyrkanten. Skolan är bara bra att ta hand om de som är inne i fyrkanten, från de som inte kan så mycket till de som är lite mer ”normala”. Hamnar man under den fyrkanten så finns det en särskola. Men hamnar man ovanför fyrkanten finns inget.

Hanna, 13 år, instämmer och fyller i med att det även kan vara svårt att hitta jämnåriga att umgås med.

Eftersom skolan har svårt att få extra resurser för att tillgodose särskilt begåvade elevers behov och medvetenheten fortfarande är låg gör föräldrars engagemang och kunskap ofta avgörande skillnad. Vi vill bidra till att fler föräldrar ska kunna ge detta stöd men även till att barn utan möjlighet till stöd hemifrån ska identifieras och få hjälp. Maria Olsson, projektledare och tillgänglighetsansvarig Tekniska museet, hoppas att Brainchild-konferensen ska inspirera de deltagande pedagogerna från skolan att bli pionjärer som kan föra kunskapen vidare bland sina kollegor.

Läs hela programmet på www.brainchild.org