Bring Your Kids to Code!

Som en del av HP:s och Hewlett Packard Enterprise:s arbete med CSR (Corporate Social Responsibility) bjöd de in ett 25-tal förväntansfulla barn, i åldrarna 9-13 år, till en dag med programmering på schemat.

Kodskolan genomfördes tillsammans med Natur & Kultur som hade två lärare på plats.

Dagen inleddes med att Stefan Bergdahl, VD på HP Sverige och Anna Granö, VD på HPE Sverige, hälsade alla välkomna till dagens kodskola som de båda bolagen arrangerade tillsammans. Deras närvaro var en tydlig signal om att detta var ett viktigt event. De presenterade de personer som skulle hålla i dagen. Dels var det två lärare från Natur & Kultur, Anders Brick och Mei-li Hoh som höll i programmeringsutbildningen och dels var det personal från HP och HPE som ställde upp och hjälpte till.

Louise Widmark och Helene Marseille fungerade som klassföräldrar och såg till att inget av barnen kände sig ensam eller bortkommen. Håkan Lindberg inledde kodskolan med att kort berätta om att det idag finns ett stort behov av kunskap inom programmering, vad programmering används till och vad det innebär. Genom att visa barnen en LED-lampa som lös och blinkade på olika sätt gav han ett praktiskt exempel på hur han genom programmering kunde styra lampans funktion. Håkan stannade även kvar under dagen som extra lärarresurs och kunde hjälpa barnen besvara frågor kring programmering.

Härliga kommentarer

Den största utmaningen för samtliga av ”lärarna” var helt klart att få barnens fullständiga uppmärksamhet. Det berodde inte på att det var stökigt och högljutt i rummet utan det var datorn som fanns framför var och en av barnen som var orsaken. Skärmen var som en ögonmagnet. Trots att lärarna bad dem att fälla ner skärmarna under presentationspassen så blev det lätt så att de ”råkade” åka upp igen eller att barnen gled ner lite i stolen för att se skärmen bättre. De här barnen var taggade för uppgiften att programmera, det var tydligt.

Redan före första pausen kom en av dagens härligaste kommentarer från en av tjejerna – ”Finns det någon fortsättning planerad?”. Barnen var verkligen intresserade av att komma igång och de båda klassföräldrarna behövde inte trösta något ledset barn utan hjälpte istället till som extra lärarresurser när barnen äntligen fick komma igång och koda.

Apan som fick sina bananer stulna

Vad var det då för uppgifter som barnen skulle lösa? Anders och Mei-li berättade att uppgifterna bestod i att hjälpa en liten apa med att hitta alla de bananer som han hade haft i sin väska och som en gorilla hade tagit ifrån honom. Innan programmeringen börjar klär Anders ut sig till en apa och Mei-li placerar en banan i andra änden av rummet. Nu ska barnen ge apan muntliga instruktioner för att få honom att hitta bananen. Det blir en form av analog programmering och ett bra & tydligt sätt av förklara för barnen vad de ska åstadkomma. Efter den övningen fick de äntligen börja med uppgift 1.

Spelet som man programmerar i heter CodeMonkey och består av 200 uppgifter som barnen ska lösa i sin egen takt. Med kodinstruktioner styr de apan och andra djuren för att apan ska kunna hitta och ta tillbaka sina bananer. Grafiken visar tydligt vad uppgifter består i.

Det hela är mycket pedagogiskt upplagt och övningarna blir svårare efter hand. Här finns alla de grundläggande momenten i programmering såsom; argument, objekt, loop, variabel och funktion. När barnen har skrivit en kod och sen testkör den ser de direkt om apan lyckas fånga bananen eller inte. Det blir väldigt visuellt om de har gjort rätt eller inte. I CodeMonkey finns det en mängd möjligheter att få interaktiv hjälp och flera av uppgifterna går att lösa på flera olika sätt. När de har lyckats med uppgiften kommer de upp en grafik med uppmuntrande text och 1-3 stjärnor. Om man får 3 stjärnor har man lyckats lösa uppgiften på bästa sätt. En stjärna indikerar att man har löst uppgiften men inte på effektivaste sätt. Det kanske t.ex. går att få samma resultat med kortare kod.

Kodspråket valt för dagen var Code Monkey via Natur & Kultur. Det passar för årskurs 3 till 9. Det är utformat som ett spel där man ska lösa uppgifter och de sista uppgifterna är de svåraste. Då har man kommit till en nivå där barnen först programmerar speluppgiften och därefter spelar övningen som i ett vanligt spel. Även om barnen spelar så löser de uppgifterna genom riktig programmering och lär sig av bara farten textbaserad programmering. Språket som används heter CoffeScript och är ett riktigt språk som använts till t.ex. appar och hemsidor.

Mer information finns på: https://www.nok.se/Laromedel/Digitala-laromedel/CodeMonkey/

Samhällsansvar

Under dagen genomfördes även ett kortare besök i HPEs democenter där Jonas Forsberg gav barnen inblick i att det behövs en plattform i form av nätverk, servrar och lagring för att datorer skall kunna kommunicera med varandra, för att kunna köra appar, surfa på nätet, Snapchatta, Instagramma, Facebooka och programmera mm. Ett helt batteri med kluriga och kloka frågor ställdes av barnen innan det var dags för rundvandringen i democentret. Ett viktigt budskap förmedlades under denna stund, nämligen den att alltid agera schysst i social medier och tänka vad man väljer att visa/lägga upp för bilder och texter då all data sparas.

Förutom nämnda personer var även Jonas Bäckelin från HP med under dagen. Han blev det levande beviset för att HP och HPE tar sitt samhällsansvar på allvar. Jonas är nämligen anställd för att arbeta med dessa och liknande frågor. Hans officiella titel är Teacher Ambassador vilken han själv översätter till Skolinspiratör. Jonas var den ende som på allvar lyckades konkurrera med datorerna om barnens intresse. Hos honom kunde de få prova en VR-mask (Virtual Reality) och gå ut i djungeln, med ljudeffekter, för att spana efter dinosaurier. I pauserna var kön av nyfikna barn lång hos Jonas.

När dagen var slut och föräldrarna kom för att hämta sina barn var det många som dröjde sig kvar vid datorerna för att hinna lösa en uppgift till och föräldrarna befann sig plötsligt indragna i en rolig bananjakt. Ett bevis på en lyckad dag!