BTH får pengar för att utveckla nya visuella och interaktiva system med människan i centrum

BTH har blivit beviljade medel av KK-stiftelsen för att bedriva ett forskningsprojekt, ViaTecH, med målet att utveckla visuella och interaktiva system där människan och upplevelsen står i centrum.

Nya visuella och interaktiva system med människan i centrum

Det är ett stort projekt som ska pågå under fyra år med en totalbudget på cirka 30 miljoner kronor. KK-stiftelsen, företagen och BTH, Blekinge Tekniska Högskola, står för en tredjedel var.

Det är inom KK-stiftelsens synergiprogram som BTH får pengar för att under fyra år bedriva forskning – i samarbete med näringslivet – med målet att utveckla nya visuella och interaktiva applikationer där människan står i centrum och som dessutom ger både hög kvalitet och fördjupad upplevelse hos användaren.

– Vi befinner oss idag i en ny era där både förstärkt och virtuell verklighet används för att förbättra sättet som vi kommunicerar med varandra, säger Mats Waltré, programansvarig på KK-stiftelsen. Användningsområdena för den här typen av applikationer och system kommer därför att vara brett.

Forskningen inom projektet ViaTecH kommer att beröra följande tre områden: de psykiska och fysiska grunderna i hur vi uppfattar kvalitet, gränssnitten mellan människa-maskin samt frågor om vilken typ av nätverk som passar bäst för den här typen av nya system. Projektet kommer att engagera olika kompetenser och forskare vid BTH. Forskningen kommer dessutom att bedrivas i samproduktion med näringslivet. Forskarna är också involverade inom civilingenjörs-, master-, och kandidatprogrammen vid BTH.

– Att arbeta nära högskolan och ett antal andra branschpartner ser vi som ett måste för att möta konkurrensen, säger Per-Ola Carlsson, vd för WIP. Målet är att dra nytta av projektet i den produkt som vi kontinuerligt utvecklar. Förstärkt verklighet, virtuell verklighet och blandad verklighet är absolut viktigast när vi ser vilka behov våra kunder har, i allt från industri till detaljhandel.

– Ericsson har stort intresse i visuella och interaktiva system, som i framtiden kommer att användas över 5G-nätverk, säger Jörgen Gustafsson, forskningsledare inom Ericsson Research. ViaTecH har stor relevans för Ericsson, och speciellt upplevd kvalitet för nya visuella och interaktiva system och hur nätverket påverkar kvalitet.

– Att kombinera eyetracking med VR växer som forskningsmetod, och från akademin och industrin ökar efterfrågan på tekniken hela tiden. Som leverantör av verktyg för att studera mänskligt beteende, blir det en självklarhet att samarbeta med högskolan. ViaTech ger oss möjligheten att fördjupa kunskaperna i hur eyetracking kan användas för att förstå beteenden och den visuella upplevelsen av en virtuell verklighet, säger Tom Englund, affärsområdeschef på Tobii Pro.

–Axis främsta intresse i forskningsprojektet gäller subjektiv bedömning av bild- och videokvalitet samt scenförståelse, det vill säga att automatiskt ge möjlighet att anpassa videoströmmen för att göra den så användbar som möjligt för olika ändamål, säger Johan Paulsson, CTO på Axis.

Syftet med KK-stiftelsens synergiprogram är att vara ett verktyg för lärosäten som vill koncentrera inriktningen av forskningen inom en väl avgränsad och för näringslivet relevant frågeställning.