Digitala spelet Poio ska hjälpa barn knäcka läskoden

Edtech-bolaget Poio lanserar sin populära app i Sverige.

Poio är ett digitalt spel som utmanar det traditionella sättet att lära barn läsa. Lässpelet är utvecklat av grundaren och pappan Daniel Senn, i samarbete med pedagoger, familjer och barn. Målsättning med spelet är att alla barn oavsett förmåga ska ges möjlighet att knäcka läskoden.

Idéen bakom Poio är att skapa nyfikenhet kring bokstäver och ord och på så sätt öka motivationen hos barn att vilja lära sig läsa.

Sedan lanseringen i Norge 2017 har Poio kommit att bli både en omtyckt app bland föräldrar och barn, men även ett alternativ till den traditionella undervisningen för många lärare och specialpedagoger i norska skolor.

– En viktig princip i vårt spel är att låta barnen själva ta kommandot och inte invänta några instruktioner. Barn som upplever trygghet och kontroll får ökat självförtroende i inlärningsprocessen. Ett viktigt syfte i lässpelet Poio är just att ge barn självförtroende och att därmed trigga deras lust och drivkraft till att vilja lära sig läsa, säger Daniel Senn.

På barns premisser

I Poio får barnen på egen hand lekfullt utforska en rolig värld full av bokstäver och ord. Leken går gradvis över till att handla mer om inlärning och allt eftersom barnen klarar nya nivåer i spelet lär de sig mer om sammanhanget mellan bokstäver och ord. Spelet är tänkt för barn mellan 4 och 9 år, men anpassar sig efter varje enskilt barns nivå. I spelet startar alla på samma nivå och det finns inga förväntningar på förkunskaper, men däremot skruvas tempot snabbt upp om barnet redan har viss kunskap.

Mer än 30 000 barn har lärt sig läsa med Poio

Sedan lanseringen i Norge för ett år sedan har mer än 30 000 familjer och lärare a​nvänt sig av Poio. I en nyligen genomförd undersökning bland pedagoger* uppger 90 procent av de tillfrågade att de skulle rekommendera appen till en kollega. Och i en undersökning bland användarna** uppger 84 procent att de sett en tydlig effekt av appen på barnets inlärning och så många som 94 procent säger sig vilja rekommendera Poio till andra.

– Nyckeln till vår framgång tror vi ligger i att vi har lyckats skapa ett verktyg som förenklar lärandeprocessen i en miljö som utan pekpinnar låter barnen utforska en värld full av bokstäver, ord och äventyr. Med lanseringen i Sverige hoppas vi att fler föräldrar ska upptäcka vad Poio kan bidra med när det kommer till att uppmuntra våra yngsta till att tycka det är kul och motiverande att lära sig läsa, säger Maria Hansson, Country Manager för Poio i Sverige.

Poio var en av Norges mest nedladdade appar under 2017. För att läsa mer om vad andra användare tycker om appen, vänligen besök ​App Store​ eller ​Google Play​. För den senaste informationen om lässpelet Poio, besök​ ​www.poio.se​ eller följ oss på ​Faceboo​k​.