Hem SKOLNIVÅ Dugga skriver ”världshistoria”

Dugga skriver ”världshistoria”

Publicerat av: Redaktionen

”Idag skriver vi världshistoria”, säger Patrik Nilsson på Dugga med ett stort mått av glimt i ögat och fortsätter.

”Kanske det största sedan Mao Zedong och Richard Nixon skakade hand 1972.”

Platsen för händelsen den här gången är inte Kina utan Handelshögskolan i Stockholm. Det som sker är ett första Duggaprov integrerat i Microsoft 365. Dugga är den första digitala provplattformen som integrerats med Microsofts egna miljö. Studenter från Handelshögskolan genomför ett prov. Med vid provtillfället är Mattias Svahn, forskare och lärare vid Handelshögskolan.

Att Dugga har tagit sig så här långt har historiska förklaringar. Startskottet var en debattartikel i DN 2014 där allianspartiledarna ansåg att det var dags att digitalisera proven i skolan. Med pengar från Vinnova* satte Dugga igång ett forskningsprojekt tillsammans med Stics Research** och Handelshögskolan för att hitta modeller till en plattform som motsvarade politikens önskemål. Idag har man kommit långt, så långt att man tagit sig in i Microsofts miljö.

Dugga skriver ”världshistoria””Mycket handlar om de fördelar Duggas plattform har lyckats skapa”, menar Patrik Nilsson. ”Vi har många olika frågetyper vilket ger läraren möjlighet att göra en mångfacetterad kunskapsbedömning”.

Han nämner flervalsfrågor, frågor med enkla svar och essäfrågor.  Till essäfrågorna finns en markeringsfunktion som gör det möjligt för läraren att snabbt se att eleven har använt förväntade begrepp och gjort det på ett korrekt sätt.

Man har även lagt in en automatisk s.k. plagiatanalys som avslöjar ifall svar har kopierats från nätet, t ex vid hemuppgifter.

En annan fördel som Patrik framhåller är att Dugga ska ligga integrerad i skolans lärplattform. På så vis kan man, som Patrik Nilsson uttrycker det ”gå in i skolans miljö, skapa provet, schemalägga och genomföra prov och tester på ett sömlöst sätt i Dugga”. Allt för att minimera tangenttryck, klick, inloggningar och musförflyttningar. På frågan om ifall man är GDPR-anpassad berättar han att GDPR-avtal ingås med varje enskild skola eller huvudman.

Patrik får medhåll av Richard Wahlund, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm som säger: ”Den i princip heltäckande funktionaliteten för både lärare och elever gör att Dugga kan användas för all typ av skriftlig examination. Integrationen med Office 365 underlättar väldigt mycket vad gäller användarhantering. Sedan är ju säkerheten mycket genomtänkt och känns väldigt trygg och övertygande.” Allt tycks således vara säkert och i linje med de nya GDPR-direktiven.

Patrik Nilsson talar mycket om användarvänlighet. För att säkra att det är det har man i utarbetandefasen använt sig av det han kallar vanliga lärare. Det var inte intressant att ta hjälp av skolornas IT-experter eftersom det då fanns en risk att få ett för svårt system som krävde för stora datakunskaper för att känna sig bekväm i. Med hjälp av de vanliga lärarna, menar Patrik, har vi utvecklat en plattform som passar just vanliga lärare.

Mattias Svahn från handels som övervakade test-provet ger honom rätt. Han uttrycker att Duggas system var betydligt enklare att jobba i än liknande system han mött på. Även från Microsoft talar man i positiva ordalag. ”Vi är glada att medverka i digitaliseringen av utbildningssystemet tillsammans med Dugga. Precis som Microsoft erbjuder Dugga smarta, digitala lösningar som skapar nya möjligheter för studenter och lärare från skolor och universitet världen över. Den nya integrationen mellan Dugga och Microsoft Office 365 tar digitaliserade former av kunskapsutvärdering ett steg längre”, säger Joke Palmqvist som är affärsområdeschef på Microsoft. Hennes område är skola och högre utbildning.

Patrik Nilsson nämner slutligen ännu ett förenklingsverktyg i det system Dugga skapat tillsammans med Microsoft. ”Efter universitetstentor är det obligatoriskt med en tentamensgenomgång, så är i och för sig inte fallet i grund- och gymnasieskola men vi vet att många lärare håller genomgångar med sina elever efter avslutade prov även där. I vårt system finns en funktion där läraren kan spela in sin genomgång i videoformat, publicera filmen i Dugga där elever/studenter kan titta på den om och om igen när de vill. På så vis behöver ingen genomgång av prov och tentor schemaläggas”.

Det är onekligen spännande att se hur Dugga har lyckats få med jätten Microsoft som en del av sin plattform. Ifall det i förlängningen är jämförbart med amerikansk-kinsesiska handslag – ja, det är en annan historia.

Mattias Lundqvist

*Vinnova = Sveriges innovantionsmyndighet.
** Stics research = ett icke-statligt forskningslaboratorium som genomför avancerade studier inom samhällsvetenskap med målet att hjälpa till att lösa nuvarande och framtida organisatoriska utmaningar.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>