Elever på Realgymnasiet i Norrköping skapar miljöer i Virtual Reality

Elever i årskurs ett på teknik-utbildningen på Realgymnasiet i Norrköping deltar i ett projekt där de visualiserar olika miljöer i 3D.

De har i nästa steg vidareutvecklat 3D-miljön till ett dataspel. Projektet startades av Robin Cederlund och Jimmy Alenius, som är lärare på utbildningen. Totalt deltar 50 elever i projektet, som för de flesta är en ny erfarenhet.

– Jag och Jimmy Alenius har utfört ett gemensamt moment med ettorna i våra kurser Digitalt Skapande 1 och Teknik 1, där eleverna skapade egna rum och möbler i programmet 3D-Studio Max. Därefter har de överfört 3D-objekten till spelmotorn Unity3D. Det är ett nytt projekt som vi drog igång med detta läsår, och som vi hoppas utveckla vidare i VR, säger Robin Cederlund, lärare i webbutveckling, digitalt skapande och gränssnittsdesign på Realgymnasiet i Norrköping.

– Projektet har varit väldigt värdefullt för eleverna eftersom de fått testa på och fått en grundförståelse över skapandeprocessen för en interaktiv och spelbar applikation. Med dessa grundkunskaper, från att skapa 3D-objekt från grunden till att bygga upp en färdig miljö, har eleverna vad som krävs för att bygga vidare och skapa helt egna applikationer, fortsätter Robin.

Eleverna avslutade projektet med att skapa olika instruktionsfilmer till programmen.

– Vi har flera syften med detta projekt. Dels så vill vi ju att våra elever ska känna sig bekväma med att kommunicera idéer med hjälp av VR-teknik och andra digitala verktyg, men vi vill även starta arbetet med att höja kunskapsnivån för vår skola, men även resten av samhället, säger Jimmy Alenius, lärare i teknik- och medieämnen på Realgymnasiet i Norrköping.

-När eleverna gör instruktionsfilmer så kan vi som lärare se elevens förståelse och göra en kunskapsbedömning. Men elevernas kunskap slängs inte bort utan återanvänds till nästa årskull. De utgår från befintligt material och förädlar i sin tur kunskapen med sina erfarenheter genom att göra nya instruktionsfilmer. Vi måste respektera elevens kunskap, att den är värdefull. Nästa steg är att göra det publikt för alla, fortsätter Jimmy.

– Jag tycker det har varit jättekul att få jobba med så olika typer av verktyg. Det känns som att man verkligen kommer ha nytta av detta, oavsett vad man kommer att jobba med efter skolan, säger Lovisa Wallin, elev på Teknikprogrammet i Norrköping.

– Vi kommer utveckla detta projekt vidare inför nästa läsår. Då hoppas vi på att få utforska hur vi kan ta detta koncept vidare med VR-teknik. Bland annat tittar vi på att göra tekniken mer tillgänglig så vi kan göra projekt tillsammans med elever från grundskolan, avslutar Robin.