Forskningsprojekt ger nya insikter om digitalisering

Björkenässkolan i Löddeköpinge, som ingår i Pysslingen Skolor, är en av fem skolor i Sverige som är med i forskningsprojektet ”Det digitala lärandets möjligheter”.

Projektet är treårigt och målet är att generera nya kunskaper om hur skolor kan jobba för att lyckas med digitalisering av undervisningen.
Projektet, som nu har pågått i två år, drivs i samarbete mellan Gleerups, Samsung och Atea Sverige. Det följs av Åke Grönlund, professor i informatik och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik. Totalt 13 högstadieklasser från de fem deltagande skolorna har fått tillgång till kompetensutveckling, teknik och digitala läromedel för att få förutsättningar att genomföra en digitaliseringsprocess.

– Tanken är att vi som är med i projektet ska dela med oss av våra erfarenheter till varandra, både via en Facebookgrupp och på träffar som arrangeras en gång per år, säger Sandi Bodenhall som är lärare i matematik och naturkunskap på Björkenässkolan, samt skolans samordnare i projektet.

– Vår skola hade en-till-en-undervisning redan innan projektet startade, alla elever får varsin lärplatta från årskurs 6. Vi hade också testat olika interaktiva läromedel samt använt pedagogiska appar tidigare, så man kan väl säga att vi redan hade kommit en bit på vägen, säger Sandi Bodenhall.

Involverar hela skolan
Men att lyckas med digitalisering i skolan handlar om mer än att dela ut lärplattor till eleverna. Inför det sista projektåret kommer Björkenässkolan att ge både elever och lärare bättre möjligheter till fortbildning och stöd. Skolan planerar dessutom att starta ett app-råd där eleverna får möjligt att vara med och prova ut nya appar.

– Vi har även valt att involvera hela skolan i satsningen, i början var det bara undervisande lärarna i de två klasserna som var knutna till projektet som var med. Men vi har insett att vi behöver tänka F-9 för att kunna få en positiv förändring, säger Sandi Bodenhall.
Han tycker att det är bra för Björkenässkolan att få ingå i den här typen av forskningsprojekt.

– Jag ser det som en unik möjlighet att få ta del av den senaste forskningen och tekniken, samtidigt som vi har möjlighet att påverka läromedelsförfattarna. Vi har påbörjat vår digitala resa och den kommer inte att avstanna när projektet slutar om ett år. Digitaliseringen är ett faktum och vi måste hänga med i utvecklingen, säger Sandi Bodenhall.

Fem tips för framgångsrikt digitaliseringsarbete
I ett pressmeddelande från Gleerups listas fem framgångsfaktorer som lärarna och rektorerna på de deltagande skolorna hittills har identifierat i projektet. Deras tips till andra skolor är:
1. Sätt ett tydligt gemensamt mål och planera hur ni steg för steg tar er dit
2. Sätt en tydlig intern projektstruktur med regelbundna avstämningar
3. Fördela ansvaret och låt flera medarbetare hjälpa till att driva processen framåt
4. Satsa på kollegialt lärande och försök att vara ett digitalt föredöme
5. Inspireras av andra och uppmärksamma goda exempel