Gör virtuell praktik så att blivande lärare undervisar effektivare?

Det finns ett stort behov av att effektivisera utbildningsträning av blivande lärare.

Nu ska forskarna Marcus Samuelsson vid Högskolan Väst och Joakim Samuelsson vid Linköping universitet, med hjälp av medel från Vetenskapsrådet, ta reda på om virtuell praktik kan göra någon skillnad.

Alldeles för många nyutbildade lärare börjar arbeta med en känsla av otillräckliga ämneskunskaper och bristande förmåga att leda undervisning. De har låg tilltro till sin egen förmåga att undervisa och tycker sig ha brister i sitt lärarskap och sitt ledarskap.

– Dagens verksamhetsförlagda utbildning behöver kompletteras med genomtänkta, fördjupande övningar i simuleringar genom det vi kallar virtuell praktik för att blivande lärare skall få möjlighet att utveckla en högre tilltro till sin egen undervisningseffektivitet, säger Marcus Samuelsson.

I en tänkt virtuell praktik erbjuds blivande matematiklärare möjlighet att utveckla sina färdigheter och förmågor, sin undervisningseffektivitet som ett sätt att träna upp deras lärarskap och ledarskap. De kommer att få prova på att undervisa fem semi-virtuella elever som uppvisar vanligt förekommande elevbeteenden utifrån tidigare forskning.

– På så sätt förutser vi utmaningar kring vanligt förekommande matematikproblem som de blivande lärarna behöver tränas på, säger Marcus Samuelsson.

De blivande lärarna får också möjlighet att observera en annan blivande lärares undervisning av de virtuella eleverna och närvarar när forskarna resonerar om lärarskap och ledarskap med den som undervisat de semi-virtuella eleverna.

Före och efter jämförs

Som ett sätt att få svar på när virtuell praktik gör mest nytta får en grupp blivande lärare virtuell praktik innan de går ut på verksamhetsförlagd utbildning medan en annan får det efter att de varit ute på verksamhetsförlagd utbildning. Deras erfarenheter jämförs med en kontrollgrupp som enbart genomför verksamhetsförlagd utbildning.

– Genom återkommande mätningar får vi svar på vad som har betydelse för blivande lärares tilltro till sin egen undervisningseffektivitet. Allt eftersom vi lär oss detta får vi möjlighet att effektivisera lärarutbildningar och i förlängningen erbjuda fler elever undervisning av lärare med en hög tilltro till sin egen undervisningseffektivitet. Vi får vassare lärare helt enkelt! Och förhoppningsvis bättre resultat i skolan, säger Marcus.

Projektet Utvecklad undervisningseffektivitet genom virtuell praktik: En longitudnell experimentell studie har beviljats drygt 6 MSEK av Vetenskapsrådet för ett fyraårigt forskningsprojekt.