Gymnasielärare får chans att plugga forskning

Nu har Lunds universitet tillsammans med Stockholms universitet fått pengar för att starta en forskarskola för gymnasielärare, med inriktning på klimat och miljö.

Satsningen ska gynna inte bara de antagna lärarna utan även deras gymnasieelever.

Gymnasielärare som vill öka sin kompetens med forskning kan snart gå en forskarutbildning i naturvetenskap och geografi, vilket efter fyra års halvtidsstudier ska resultera i en licentiatexamen inom ämnesområdena klimat och miljö. Forskarskolan har plats för tolv studenter, varav sex stycken ska ha sin utbildning förlagd till Lunds universitet. Finansieringen av forskarskolans aktiviteter är en statlig satsning via medel från Vetenskapsrådet medan gymnasieskolan ska stå för lärarens lön under tiden denna deltar i forskarskolan.

Syftet med forskarskolan är att de studerande gymnasielärarna med sina forskningsprojekt ska få utveckla sin kompetens och få möjlighet att i framtiden kunna bli anställda som lektor. Gymnasieskolornas elever ska samtidigt få möjligheter att ta del av forskarstudierna genom att de blir involverade i forskningen med egna projekt eller gymnasiearbeten.

Lena Ström vid institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap är studierektor för den del av forskarskolan som ska hållas vid Lunds universitets naturvetenskapliga fakultet.

– Det här ska bli jätteroligt, det är en fantastisk satsning. Vi hoppas på stort intresse, och att forskarskolan ska stimulera till nyfikenhet på naturvetenskap, geografi och forskning, hos både lärare och elever. Tanken är att det inte bara ska gynna den enskilda läraren och dennes klass utan hela skolan, säger Lena Ström.

Utlysningen är ute nu (adresslänk) och är öppen för lärare i hela landet, sista ansökningsdag är 31 mars. Kursstart blir det i september. Bakom satsningen står LUCCI, en Linnémiljö vid Lunds universitet med fokus på kolcykeln och klimatet, och Bolin Center för klimatforskning vid Stockholms universitet, i samarbete med forskningsnätverket ICOS Sweden.