IT-Gymnasiet Örebro får kommunens kvalitetspris

IT-Gymnasiet i Örebro får Örebro kommuns kvalitetspris 2017.

Priset delades ut på Örebrogalan som anordnades under torsdagskvällen.

– Det känns givetvis stort att få den här utmärkelsen. Det är en fin bekräftelse på det arbete som vi har gjort på skolan de senaste åren, som ligger helt i linje med det utvecklingsarbete som IT-Gymnasiet och NTI Gymnasiet bedrivit på nationell nivå, säger Simon Ekdahl, rektor på IT-Gymnasiet Örebro.

–Vi har jobbat systematiskt och långsiktigt med att utveckla vår verksamhet och den främsta nyckeln är att vi har gjort det tillsammans.

Örebro kommuns kvalitetspris delas ut för att uppmärksamma en verksamhet som med systematisk utveckling förbättrar sin service till kommunens medborgare. I juryn sitter representanter från Sveriges kommuner och landsting (SKL), näringslivet, civilsamhället samt Örebro kommun. De områden som bedöms är resultat, delaktighet, process och lärande organisation.

Lärare får tid att lära av varandra

Att medarbetare lär av varandra, och får tid att jobba tillsammans, är en tydlig framgångsfaktor på IT-Gymnasiet Örebro.

– Vi har avsatt tid för strukturerat kollegialt lärande varje vecka där vi jobbar med allt ifrån examinationsformer och extra anpassningar till motiverande samtal och utveckling av mentorskapet. Vi har även infört något som heter ”lärarnas tid” på schemat vilket ger ytterligare utrymme för kollegialt lärande, säger han.

En annan framgångsfaktor är regelbundna och proaktiva uppföljningar av elevernas kunskapsresultat.

– Vid fem-sex tillfällen per läsår går vi igenom hur varje elev ligger till i varje ämne. Det innebär att eleverna är insatta i sin egen kunskapsutveckling och att vi kan bedöma var vi behöver sätta in extra stöd. Alla vet när de här datumen infaller och då är det lite extra puls på skolan, säger Simon Ekdahl, som också lyfter fram AcadeMedias kvalitetsmodell.

– Den har varit ett bra stöd i vårt utvecklingsarbete. Modellen och dess olika delar ger oss ett tydligt ramverk för vad vi ska göra samtidigt som vi som skola har stor frihet att utforma och anpassa kvalitetsarbetet efter vår verksamhet, säger han.

”Långsiktigt arbete”

Den framgångsrika skolutvecklingen avspeglar sig också i elevernas formella resultat. Kurvan som visar hur stor andel av skolans elever som når målen pekar starkt uppåt från 2012 och framåt, och i juni 2017 nådde 100 procent av de som fullföljt sin utbildning gymnasieexamen.

– Det är ju det som allt arbete syftar till, att skapa bra utbildningar och goda möjligheter för eleverna att lyckas. Att utveckla en skola är ett långsiktigt arbete och det görs definitivt inte av en person. Det är ett tillsammans-projekt vilket gör att den här kvalitetsutmärkelsen är extra rolig att få, säger Simon Ekdahl.