Hög elevomsättning och få behöriga lärare i SFI-Ny rapport från Lärarförbundet om den svenska vuxenutbildningen

En av tre tonåringar klarar idag inte gymnasiet, det är ett allvarligt hot mot Sverige som kunskapsnation. Den kommunala vuxenutbildningen erbjuder för många en andra chans. Men dokumentationskraven och arbetsbelastningen ökar lavinartat för lärarna. Inom SFI-undervisningen är bara en bråkdel av lärarna behöriga och omsättningen av eleverna är stor, det visar en ny rapport från Lärarförbundet.

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande

Rapporten som bygger på en undersökning med Lärarförbundets medlemmar visar att ett av de största problemen som lärare inom kommunal vuxenutbildningen upplever är den ständigt ökande arbetsbelastningen. Hela tre av fyra lärare anger att arbetsbelastningen ökat under de senaste tre åren.

Det område som tydligast ligger bakom den ökade arbetsbelastningen är ökad administration och dokumentation. Det handlar om allt från att rapportera elevernas närvaro till Arbetsförmedlingen till att dokumentera elevernas kunskapsutveckling.

–  Ska vi kunna framtidssäkra Sverige som kunskapsnation måste fler klara gymnasiet. Vuxenutbildningen erbjuder en andra chans och den måste vi göra ännu bättre. Vår undersökning visar att många lärare i vuxenutbildningen finner stor glädje i sitt arbete men att minskad arbetsbelastningen och rimliga villkor är helt avgörande för en bra undervisning, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.

Inom Svenska för invandrare, SFI, skapar den kontinuerliga antagningen problem. Mer än åtta av tio SFI-lärare (85 procent) uppger att de arbetar på en skola som tar emot nya elever en gång i månaden eller oftare. På fler än fyra av tio skolor tar man emot nya elever ungefär en gång i veckan.

En stor utmaning inom vissa delar av vuxenutbildningen är även den låga andelen behöriga lärare.

Knappt 36 procent av SFI-lärarna är behöriga för skolformen. Den låga behörighetsgraden är ett stort problem för eleverna som inte får undervisning med den kvalitet som de har rätt till. Det gör också att arbetsbördan på de behöriga lärarna ökar.

– Att du får lära dig svenska när du kommer till Sverige är det första viktiga steget för att kunna fortsätta studera och komma in på arbetsmarknaden. Att så många elever kommer och går skapar en otrygg inlärningsmiljö för eleverna. Vi lärare vill att antagningen till SFI bör ske högst en gång i månaden, säger Johanna Jaara Åstrand.

Läs hela rapporten här

Filed in: Debatt, Nyheter, SkolNivå Tags: , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved