Hur bygger vi den skola vi verkligen vill ha?

Kraftigt ökande barnantal gör att vi under kommande 10-årsperiod behöver satsa ca 400 miljarder i skattepengar på att bygga mellan 1000-1500 nya skolor.

Förankring och samspel med slutbrukarna är A och O för att bygga en hållbar skola.

En enorm samhällsinvestering som kan bli antingen bra eller dålig. Eller mittemellan.

Sverige står idag inför en demografisk utmaning och en samhällsmöjlighet, där det finns potential att påverka våra barns framtid. Vi som dagligen arbetar med lärmiljöer vet att det finns miljöer som antingen hjälper eller stjälper lärande. Vi vet också att våra lärmiljöer är ojämlika mellan olika platser i landet, mycket beroende på bristen på erfarenhet och kunskap om hur en skola ska beställas och byggas. Ojämlikheten i skolan leder till sociala problem och otrygghet, vilket förvärras av en lärmiljö där pedagogik, organisering och den fysiska miljön inte samspelar. Och som pedagog behöver man en miljö som stärker en modern pedagogik.

Med utgångspunkt i att vi inte vill bygga 1000 dåliga eller halvbra skolor: Hur bygger vi en skola där pedagogik och organisering samspelar med den fysiska miljön? Den frågan behandlas när det kunskapsöverskridande nätverket Opinion Bygga Skola (länka) har sitt halvdagsprogram i Almedalen.

– I det här nätverket är det en självklarhet att många olika kompetenser behöver samverka för att bygga en bra skola, och om vi i Sverige ska bygga 1000 bra skolor på så kort tid behöver delvis vi som är ledande inom branschen våga dela erfarenheter och kunskaper med varandra, men sen måste även varje kommun våga göra rätt långsiktiga prioriteringar och samarbeta över gamla gränser, säger arkitekt Linda Gustafsson-Lutener från Codesign. – Därför är vi en del av Opinion Bygga Skola.

Linda står på scenen i Almedalen tillsammans med byggprojektledare, rektor, och kommunikationschef från Bjuvs kommun för att berätta om lärdomar och best practice från nya Brogårdaskolan i Bjuvs kommun som står klar i december 2018.

Ett projekt som hyllas i kommunen redan innan det är färdigt.

– Jag menar att det är gediget förarbete, breda kompetensöverskridande samarbeten samt en inkluderande, transparent process som bidragit mest i detta projekt, säger Håkan Fjällström, byggprojektledare. – Det är med förenade krafter och vår sammantaget stora erfarenhet inom olika områden som vi till stor del lyckats att ”hjälpa oss själva”. Förarbetet har varit vår bästa investering, och den var väldigt billig på 0,3% av totalbudgeten.

– Att inkludera såväl elever som pedagoger, rektorer, förvaltningschefer och driftspersonal tidigt i processen är nyckeln till att kunna bygga trygga och inspirerande skolmiljöer där lärande verkligen fungerar. Det är i beställningsfasen man lägger grunden för en bra skola, så att man sen kan bygga en fysisk miljö som samspelar med skolans organisation, pedagogiska inriktning och elevernas sociala behov. På vårt seminarium vill vi dela med oss av de lärdomar vi tror att alla kommuner kan dra nytta av, säger Linda.

I Almedalen 2018 bjuder vi tillsammans med Opinion Bygga Skola in hela skolsverige för en diskussion kring hur vi åstadkommer ”världens bästa skolbygge”. Besök oss på Hansaplatsen.

VÄLKOMMEN TILL VÅRA TVÅ SEMINARIUM I ALMEDALEN, DEN 2 JULI KL 13.30 – 16.30