Hem PEDAGOGSNACK Ingenjörsstudenter väcker intresse hos 1200 åttondeklassare

Ingenjörsstudenter väcker intresse hos 1200 åttondeklassare

Publicerat av: Redaktionen

Vad ska man egentligen bli när man blir stor?

Denna svåra fråga är förstås inte helt lätt att svara på.

Ingenjörsstudenter väcker intresse hos 1200 åttondeklassare

Särskilt inte som 15-åring. Men kanske blir det lite lättare av att faktiskt se vad olika utbildningar handlar om – på riktigt? Under veckan träffar Högskolans ingenjörsstudenter 1200 åttondeklassare från hela Skaraborg på Balthazar och Möjligheternas värld.

För femte året i rad arrangeras nu Möjligheternas värld. Eventet i stort är ett samarbete mellan de tolv certifierade utbildningarna inom Teknikcollege Skaraborg, och riktar sig till elever i årskurs åtta i närområdet.

Och Högskolan i Skövde är på plats, hela veckan, för att visa upp och berätta om vad en ingenjörsutbildning kan leda till.

– På högstadiet har man kanske bilden av att ingenjörer mest löser problem i matteböcker, men det handlar om så mycket mer. Hade jag fått veta se vilken skillnad tekniska lösningar kan göra i praktiken i samhället och för människor, i åttan, hade det säkert underlättat mitt gymnasieval. Så det känns viktigt och bra att vara här, säger Linna Andersson, som läser tredje året på Designingenjörsprogrammet, och som under veckan är en av totalt nio studenter som arbetar i Högskolans monter.

Ska locka fler till teknikyrken

En ny studie från Universitetskanslersämbetet, UKÄ, visar att ungdomar från studieovana hem i högre utsträckning än andra väljer bort studier högskola- och universitet. Och det trots att de, i många fall, har höga betyg. Mötesplatser som Möjligheternas värld är därför betydelsefulla för Högskolan, som också har breddad rekrytering som fokusområde i sin utvecklingsplan (2017-2022). På Möjligheternas värld sås frön för framtidens ingenjörer.

– Vi vill bidra till att öka teknikintresset för att säkra kompetensförsörjningen i regionen. Efterfrågan på arbetsmarknaden är stor så därför känns det särskilt angeläget. På sikt hoppas vi att många av eleverna blir studenter på högskolan. Slutmålet därefter är, såklart, att de kan stå för viktig kompetens hos företagare och organisationer i arbetslivet, säger Josefine Siewertz, biträdande avdelningschef på institutionen för ingenjörsvetenskap.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>