Hem NYHETER Internationellt nätverk ska stärka lärarutbildningen

Internationellt nätverk ska stärka lärarutbildningen

Publicerat av: Redaktionen

Forskargruppen Rose vid Karlstads universitet har beviljats 1,2 miljoner kronor av Vetenskapsrådet, för att bygga upp ett tvärvetenskapligt nätverk av internationella toppforskare med fokus på skolämnen och lärarutbildning.

Målet är att producera ny kunskap som har potential att utveckla lärarutbildningen i såväl Sverige som internationellt.

Nätverket Kunskap och kvalitet i skolämnen och lärarutbildning – KOSS, ska samla etablerade ämnesdidaktiska och tvärvetenskapliga forskargrupper i Sverige, Finland och England.

Internationellt nätverk ska stärka lärarutbildningen

Forskningsledarna för Rose vid Karlstads universitet: Martin Stolare, Christina Olin-Scheller och Niklas Gericke. Foto: Cathrine Andersson-Busch

I projektet kommer forskarna att jämföra hur kunskapsinnehållet i olika skolämnen definieras och omvandlas i de tre ländernas utbildningssystem.

Den gemensamma utgångspunkten är teoretiska begrepp som bland annat handlar om vilken kunskap i olika skolämnen som ger elever förmågor att påverka sina liv, hur urvalet av kunskap sker i förhållande till de akademiska disciplinerna, hur kunskapsinnehåll omvandlas i utbildningssystemet och i klassrummen samt kvalitet i kunskapsteori.

Ett 80-tal forskare, såväl juniora som seniora, kommer att delta i workshopar, webinarier, gemensamma konferenspresentationer och vetenskapliga artiklar. Varje år kommer forskarna ha möjlighet att aktivt delta i varandras miljöer.

– Nätverket kommer att stärka kunskapsbasen för en vetenskapligt grundad och framgångsrik lärarutbildning, inte bara i Sverige utan också internationellt, berättar Christina Olin-Scheller, föreståndare för Rose, Research on Subject-specific Education.

Partner är SSRG, Subject Specific Research Group vid Institute of Education i England och finska Research Com­munity for Hu­man­it­ies and So­cial Sci­ences Education – Hu­SoEd vid Helsingfors universitet.

– Båda är internationellt framgångsrika institut, som i likhet med Rose, har ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Nätverket Koss är ett ovanligt samarbete, eftersom vi kombinerar tvärvetenskap och ämnesdidaktik, säger Martin Stolare, föreståndare för CSD, Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik och en av forskarna inom Rose.

Projektet, som leds av Karlstads universitet, startar vid årsskiftet och kommer att pågå i tre år.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>