IT-trenderna som skolan inte får missa

Teknikutvecklingen kan göra att skolan blir bättre, men bara om de utnyttjar möjligheterna och klarar att undvika fallgroparna.

Richard Schumacher

Då kan de både ge en bättre undervisning och minska administrationen för skolans personal.

Idag förväntar sig både personal och elever att deras skolor tar till vara på teknikens potential. Samtidigt har skolorna inte alltid tillräcklig kompetens för att ta reda på vilka IT-trender som kommer vara oumbärliga, och vilka man kan hoppa över. IT-leverantörer som vi själva har dock kunnat se hur andra skolor gör och delar dock gärna med oss om de erfarenheter vi gjort. Det är särskilt dessa fem IT-trender som vi menar kommer bli särskilt viktiga för skolorna under de närmaste åren:

Säkerheten: Skolor blir allt mer utsatta för IT-angrepp

Det har redan inträffat att känsliga data, bland annat om elever, har stulits från skolor. Även skolor kan dessutom drabbas av utpressningsprogram, så kallade ransomware. Samtidigt vill allt fler skolor låta elever, personal såväl som besökare koppla in sig på skolans nätverk med en mängd olika apparater som inte nödvändigtvis har de bästa säkerhetslösningarna på plats. Allt detta gör att skolorna redan nu behöver tänka betydligt mer på sin IT-säkerhet.

IoT: Snart är till och med köksutrustningen i skolmatsalen uppkopplad

Internet of Things (IoT) kallas de apparater som är uppkopplade på nätet, och de blir fler och fler. Många har enkla och praktiska uppgifter, som till exempel sensorer som håller reda på att allt står rätt till med skolbyggnaden. Det kan också handla om övervakningskameror eller så skriver elever programkod för olika uppkopplade apparater, allt från en spelkonsol till en robot. För skolorna betyder det här dels att både antalet uppkopplade apparater och trafikmängden på nätverket ökar. Dessutom måste alla dessa apparater vara säkra, så att de inte öppnar för en IT-attack.

AR/VR: Pedagogiska dataspel kommer starkt

För bara något år sedan verkade Augmented Reality och Virtual Reality vara långt från redo för användning. Nu börjar vi se dessa nya tekniker i utbildningssammanhang, såväl som många andra spelliknande pedagogiska verktyg. Något som ökar trafikmängden i nätverken, vilket i sin tur kräver ökad kapacitet och mer avancerade funktioner för att klara av belastningen och se till att nätverket inte går ner. Inte minst eftersom flera andra trafiktunga användningsområden, till exempel videokonferenser och streaming, också blir vanligare i skolorna.

Molnet: Skolan behöver inte ha sitt eget datacenter

Skiftet bort från en traditionell IT-infrastruktur till molnlösningar fortsätter. En fördel är att skolor som flyttar sin data till molnet slipper göra stora investeringar med regelbundna intervaller och i stället kan få en mer förutsägbar och jämnare kostnad. Dessutom med ökad flexibilitet. Dessutom blir många typer av programvara enklare att hantera i molnet, som till exempel i fråga om nätverksmanagering.

Mobilappar: Alla skolor har snart en egen app

Lärare brukar uppskatta när teknik kan användas för att minska tiden som går åt till administration, så att de kan ägna sig åt undervisning i stället. En skol-app i elevernas och personalens mobiler kan vara just en sådan teknik. Apparna kan exempelvis göra viktig information tillgänglig för eleverna i deras mobiler – en apparat som de garanterat alltid bär med sig. Kombineras appen med positioneringsteknik går det även att automatisera uppgifter som närvarokontroll. Om skolan behöver utrymmas kan det även gå att säkerställa att alla är i säkerhet.

De här trenderna är några exempel på hur ny teknik kan ge oss en skola med smartare undervisningsmetoder och som samtidigt automatiserar en del av de administrativa uppgifterna. För att komma dit behövs det en genomtänkt infrastruktur, vilket i sin tur förutsätter mycket kunskap. Vi på Aruba har levererat nätverk till en rad skolor, i Sverige och runt om i världen, och hjälper gärna andra med att hitta möjligheter att använda teknik för att utveckla deras verksamhet.

Richard Schumacher