ITG-elev utvecklar bokningssystem åt SHL

Marcus Andersson, sistaårselev på IT-Gymnasiet i Karlstad, har varit med och utvecklat SHL-domarnas nya bokningssystem.

SHL står för Swedish Hockey League och är den högsta ishockeydivisionen i Sverige.

– SHL ville ha ett system som var snabbare än det de hade tidigare och vi började utveckla det i oktober förra året. I början var det några småbuggar men nu fungerar det snabbt och felfritt och alla verkar väldigt nöjda, säger Marcus Andersson.

I bokningssystemet får SHL-domarna all information de behöver inför sina olika uppdrag. Vem de ska döma tillsammans med, vilken tid matchen är, var den ska spelas och mycket annat. Domarna kan också själva lägga in vilka datum de inte har möjlighet att döma.

En nyttig erfarenhet

Marcus Andersson har haft stöd av sina programmeringslärare i arbetet, och att leverera en produkt till en stor och viktig kund är en nyttig erfarenhet.

– I skolan har man ofta fiktiva uppdrag men detta är på riktigt. Jag har fått lära mig hur man hanterar kunder och hur man översätter deras önskemål till tekniska lösningar. Kommunikationen med kunden har varit den största utmaningen, det är viktigt att det inte uppstår missförstånd, exempelvis om vilka funktioner som ska finnas med och hur de ska se ut, berättar han.

I arbetet med att utveckla bokningssystemet tycker Marcus Andersson att han har haft stor nytta av sin utbildning.

– Jag har läst programmering 1 och 2, och även om vi använt ett annat programmeringsspråk så har det lagt grunden för hur man ska tänka rent logiskt. Att programmera handlar inte bara om att skriva kod, det handlar lika mycket om problemlösning, säger han.

Marcus Andersson är själv hockeydomare så uppdraget har passat honom utmärkt. Till sommaren tar han studenten från teknikprogrammet och att det blir en karriär inom det han utbildar sig till är givet.

– Det är detta jag vill hålla på med och allra helst vill jag bli entreprenör och starta eget. Jag har redan lite olika projekt på gång, bland annat en ny typ av social media som heter Nozia. Det är en digital mötesplats för företag och konsumenter, företagen får en egen sida där de kan ladda upp erbjudanden och kataloger, och konsumenter kan ta del av innehåll som stämmer överens med personlighet och intressen, berättar han.