Kim jobbar för användarens bästa på webben

Att arbeta med data och IT handlar om digital teknik. Men den det betyder inte att människan, eller användaren, är oviktig. Tvärtom.

Kim Hultgren, tidigare student vid Högskolan i Skövde, brinner för användarens bästa på webben.

För Kim Hultgren, som tog examen från programmet för User Experience Design 2017, är personen bakom skärmen allra viktigast.

Sedan i höstas jobbar Kim Hultgren på Silverspin i Skövde, ett av många företag med IT-inriktning i Gothia Science Park-myllan. Bara ett stenkast från Högskolan i Skövde där allt tog sin början 2014. Eller åtminstone Kims nya karriär. Efter att ha jobbat som lärarvikarie i bildämnet ville hon hitta ett framtidsyrke att satsa på, mer permanent.

– Jag har alltid gillat färg och form, och det kreativa. Samtidigt som jag är intresserad av människor och deras beteende. Och efter att ha varit på Öppet hus på Högskolan förstod jag ju att User Experience Design var en bra kombination av de delarna, säger Sollefteåbördiga Kim.

Hösten 2014 började hon studierna på programmet. Och det har hon inte behövt ångra.

– Jag känner mig väldigt trygg med mitt yrkesval, och att jag i framtiden inte bara kommer att kunna få jobb – utan till och med välja bland dem. Det känns väldigt bra.

Kan konkurrera med interaktionsdesign

För många företag skriker efter det som UX-designers som Kim kan bidra till att skapa; nämligen en mer framgångsrik webbplats. Med användaren i centrum.

– Företag börjar allt mer förstå att de kan slå konkurrenter med god interaktionsdesign. Användarupplevelsen är avgörande för framgång, helt enkelt.

Att bygga en webbplats genom gissningar och tycke och smak räcker inte.

– Webbplatsens design ska helst skapas efter insikter snarare än magkänsla. Som UX-designer tar vi reda på vad besökare tycker.

Att samla in användarupplevelser av en webbplats kan ske på olika sätt.

– Helst ska man kombinera olika metoder. En metod kan vara att samla in åsikter vid intervjuer. En annan kan vara att se hur användaren agerar på webbplatsen. För du kanske säger en sak – men gör någonting annat? Sedan kan man även ta hjälp av statistikunderlag, exempelvis hur stor procent klickar ”fel” när den ska hitta något specifikt på sajten. Så det handlar om att testa, fråga användare, och observera hur de faktiskt agerar.

Tar fram skisser som uppfyller användarens önskemål

En vanlig dag för en UX-designer som Kim kan landa i att skissa fram prototyper som förbättrar sajten.

– En vanlig dag för mig kan vara att jag gör så kallade mockups, alltså en form av skiss på en del av webbplatsen, efter att ha samlat in besökarens åsikter. Den skissen tar jag sedan vidare till en webbdesigner, hos oss, som förfinar min skiss och ser till att det blir rätt färger, typsnitt, med mera.

Vem ska läsa User Experince Design, tycker du?

– Man måste vara intresserad av människor, och varför människor gör på ett visst sätt. Det är mycket psykologiska aspekter och utbildningen har också nära kopplingar till kognitionsvetenskapen. Det är också en fördel om man är kreativ problemlösare. Alltså att man kan identifiera ett problem, och sedan komma fram till lösningar som förbättrar besöksupplevelsen. Sedan är det häftigt få att skapa någonting på riktigt; det kan vara en knapp, eller en text som hundratusentals människor kommer att använda. Det är en kick, kan jag lova.