Kom förberedd inför höstens programmering i matematik

If-satser, algoritmer, syntax, variabler och datatyper. Känner du igen de orden?

I höst införs programmering som en del av matematikundervisningen i svensk skola och det finns många nya begrepp och verktyg att lära sig. Det kan förstås kännas både spännande och utmanande men behöver det vara så svårt att komma igång?

Vi frågar Simon som utvecklat en programmeringskurs i matematik på det digitala läromedlet Matematikvideo. Själv har han använt programmering i flera år när han undervisat i matematik på gymnasiet.

Hur kommer man igång som lärare med programmering i undervisningen?

När jag själv började att lära mig programmering så gjorde jag det mycket genom att se instruktionsfilmer i programmering och sedan försöka göra det själv. Då går det snabbt mellan teori till praktik och man får snabbt testa att programmera själv utifrån en mall.

På ett liknande sätt kan det vara bra att jobba med eleverna. Det krävs ganska lite för eleverna att komma igång om de har tillgång till en dator. Det finns nämligen bra onlineresurser att jobba med i exempelvis programmeringsspråken javascript och python. Då slipper man startsträckan det är att starta igång en utvecklingsmiljö. I matematikämnet är ju heller inte tanken att man skall kunna bygga appar eller hemsidor utan att träna på grundläggande algoritmer och att kunna lösa problem med digitala verktyg och programmering.

Vilka typer av problem kan eleverna jobba med?

Det beror ju lite på vilken nivå som eleverna befinner sig. Om det är på högstadiet så skulle nog många elever tycka att det är kul att göra enklare beräkningar som att skriva en algoritm som räknar ut en cirkels area givet att användaren skriver i radien. På gymnasiet skulle de kunna skriva en algoritm som löser en enklare andragradsekvation. Det är lite mer att skriva där men jag kan garantera att de lär sig pq-formeln utantill efter det projektet.

Ju mer de lär sig av grundläggande programmering desto större blir ju möjligheterna att göra större och kreativare uppgifter. Så jag tror att det är viktigt att eleverna får några lektioner på sig att lära sig grunderna.

Vilka verktyg rekommenderar du att använda

Jag tycker själv att en bra start är att använda ​Matematikvideos programmeringskurs​ i javascript och python för att komma igång. Där kan både elever och lärare komma igång och snabbt få både se programmering och testa själv. Bland annat använder vi där tjänsten repl.it​ för att visa pythongenomgångar som jag också kan rekommendera.

Fakta
Efter 2018-07-01 inför skolverket ett reviderat styrdokument för matematikämnet i grundskolan och gymnasiet med skrivningar om digital kompetens. I detta införs och betonas användningen av digitala verktyg och programmering.

På högstadiets år 7-9 skall eleverna lära sig hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering kan ske i olika programmeringsmiljöer.

På gymnasiet införs programmeringen vid olika stadier i matematikkurserna lite beroende på vilket matematikspår (A, B eller C) som eleverna följer. De elever som går C-spåret kommer direkt i Matematik 1C börja att använda programmering som en strategi för problemlösning. I B-spåret införs det i kurs 3B.
Matematikvideo.se​ är ett digital läromedel i matematik och fysik för högstadiet och gymnasiet. I tjänsten ingår också en provbank och ett digital provverktyg.