Lekfulla kemilektioner på Alfons Åbergs Kulturhus

Alfons Åbergs Kulturhus, i samarbete med Chalmers, arbetar för att skapa en positiv bild av skolämnet kemi.

Foto: Bobbo Lauhage

Det görs genom interaktiva lektioner som inspirerar både lärare och elever.

Samarbetet med Chalmers kring projektet ”Kemi på Alfons Åbergs Kulturhus” startade 2015 och stöds av Hasselbladstiftelsen. Med lekfulla kemilektioner och testa-på aktiviteter som arrangeras i Kulturhuset vill projektet skapa en positiv bild av kemiämnet, ge möjlighet till interaktion samt stärka lärarna i deras roll som inspiratörer till eleverna.

Projektet har hittills lockat mer än 4500 skolelever som kunnat delta utan kostnad tack vare Hasselbladstiftelsen. Man har också tagit fram en handledningsbok för lärare om kemiämnet som ska stötta lärare i arbetet när de är tillbaks i skolan.

– Kemilektionerna är enormt populära och bokas på nolltid. Vi söker nu medel tillsammans med Chalmers och Göteborgs universitet för att kunna utveckla kemiprojektet på lång sikt. Vi vill fortsätta erbjuda avgiftsfria interaktiva kemilektioner för ännu fler 6-7 åringar i Göteborg med omnejd och vara ett komplement till skolan, säger Anna Forsgren, VD för Alfons Åbergs Kulturhus.

Under lektionerna får förskole- och förstaklasseleverna träffa forskare och studenter från Chalmers Tekniska Högskola.

”Kemi på Alfons Åbergs Kulturhus” är även öppet för allmänheten den 21 och 28 april klockan 11.00.

– Kemi är ofta förknippat med något farligt och fult men det är en central del i att klara stora utmaningar som klimatförändringar, ett hållbart samhälle och energiförsörjning. Vi ser ett minskat intresse för kemi bland unga människor. Det här samarbetet ser vi som ett sätt att skapa intresse bland barn för naturvetenskap i allmänhet och för kemiämnet i synnerhet. Det intresset hoppas vi sedan ska följa med dem upp i åldrarna, säger Leif Åhman, ansvarig för projektet på Chalmers.

– Det gäller också för lärare i förskolan eller lågstadiet där det är få som har kunskaper i kemi. Om vi kan göra dem mer intresserade, ge dem ökad förståelse och redskap för en bättre undervisning kommer det också påverka kommande generationer.