Lin Educations event lockade 600 deltagare

Elever som jobbar virtuellt. GDPR. 3D-printers. Kryddat med yoga för att komma i harmoni. Det är exempel på vad som lyftes fram på Lin Educations Londonevent i slutet av januari.

Darja Isaksson

På den årliga resan till London, i år kallad The Collaboration Effect samlas några av Sveriges vassaste lärare, pedagoger och rektorer. Därtill deltar politiker, författare och it-proffs.

Årets konferens ägde rum på Intercontinental London – The 02 under tre fullspäckade dagar, från 24 till 27 januari.

Det fanns ett 80-tal programpunkter att välja på, med inspiratörer, workshops och olika föreläsare. Några deltagare gjorde därtill studiebesök vid skolor i London.

Bakom eventet står Lin Education, ett företag som med verktyg, innehåll och pedagogik hjälper skolor, organisationer och företag utveckla sitt lärande i digitaliseringsvågen.

– Vi har återigen överträffat våra kunders förväntningar. Förra året fick vi fantastiska betyg från våra deltagare. I år har vi lyckats vässa siffrorna ytterligare och har nu 96 procent mycket nöjda resenärer. Antalet deltagare blev 600 stycken, konstaterar Johan Frej, kommunikationschef hos Lin Education.

Rivstart

Samtalsaktivisten och författaren Navid Modiri kickade igång deltagarna genom att få dem tänka på framtid och förändring i samband med kreativitet för att skapa en bättre värld.  Navid har erfarenhet från politikervärlden och har sommarpratat i P1 om att ”Allt är påhittat”. Han samarbetar med SVT, UR och ungdomar för att undersöka vad demokrati egentligen är. Hans nya bok ”Hej Syster” är en personlig biografi där han tar upp integration, flykt från hemlandet och utanförskap. Det är högst aktuellt bland många skolbarn i dagens Sverige.

Anders Holmgren och Johan Unosson

En av Sveriges mest efterfrågande föreläsare Darja Isaksson, specialist på digitalisering och invald i Stefan Löfvens innovationsråd, var på plats. Hon pratade om vad den nya tekniken innebar för lärande, samskapande och demokrati.

Scott Melnyk, it-chef för internationella Engelska skolan, föreläste om hur skolvärlden påverkas av GDPR – EUs dataskyddslag. GDPR skärper regelverket för hur organisationer får samla in, ge tillgång till, lagra och hantera personuppgifter. Den nya lagen sjösätts i maj 2018. Även Google var på plats och berättade hur vi kan säkra upp oss genom den nya lagens användande.

Stephen Reid – grundare av Immersive Minds lyfte fram hur Minecraft, 3D-skrivare och virtuell verklighet kan förbättra barns inlärande idag.

Stephen lyfte bland annat fram hur kunskap och inspiration kan förbättras genom teknik och spel.

Globalt klassrum

Lärarinnan Emma Nääs från Essunga klev upp på scenen för att tala om hur hennes elever skapar virtuella resor för att utveckla medvetna och empatiska möten genom till exempel Skype.  Hon menade att det globala klassrummet kan skapa samarbeten med lärare och elever i världens alla rum.

Deltagarna på eventet bjöds även in till erfarenhetsutbyte och grupparbeten under seminariet. Ett exempel var grupparbeten om digitalisering ur ett IKT-pedagogiskt perspektiv och hur IKT-pedagoger kan arbeta på ett strategiskt sätt. IKT står för Informations- och Kommunikationsteknologi, det vill säga den del av kommunikation som sker mellan människor med teknik, framför allt inom skolan.

Detta visades också genom Lin Educations eget verktyg kallat Loops som presenterades av medarbetaren Linda Höidal som har en bakgrund som lärare i bild och matematik.

–  En lärloop är ett nytt sätt att skapa undervisning med innehåll från hela internet. Undervisning som en kunskapsresa, berättade Linda.

Yoga

Mellan föreläsningarna fick besökarna klämma och känna på leverantörernas produkter. De fick också prova på yoga för att komma i harmoni.

Många lärare och pedagoger kunde också besöka engelska skolor i studiesyfte. Några rektorer och skolledare besökte Googles Experience Center. Det är en 20 000 kvadratmeter stor anläggning i London. Förutom att Googels lösningar visas i anläggningen pågår olika samarbetsprojekt med involverade företag och organisationer.

Eventet bjöd också på kunskapsinformation om programmering genom praktiskt utförande på egna surfplattor. Deltagarna fick också lära sig vad ungdomar gör på nätet idag. Som i sociala medier, både hur medierna nyttjas allmänt och hur de används av elever. En fråga många var intresserad av att få rätsida på var om det är okej för en lärare att vara ”kompis” med en elev på sociala medier. Svaret var delat, för en del var det självklart och för andra var det ok men då inte på sina privata konton.

Höga skratt

Annakarin Nyberg, Filosofie doktor och universitetslektor i informatik vid Umeå universitet

En workshop i maktspelet i sociala medier tillämpades efter att Annakarin Nyberg internetforskare och författare, hade sagt sitt i ämnet härskarteknik. Det var träffande tyckte många deltagare. Höga skratt och sus av förvåning, och nästan förakt mot exempel hon tog upp, blandades vilt under hennes föreläsning. Är det verkligen så här? tänkte nog de flesta i bänkraderna. Annakarin är Filosofie doktor och universitetslektor i informatik vid Umeå universitet.

Det går att lyssna på hennes sommarprat i P1 som hon kallat ”Vad kostar du per timme raring? En ögonbrynshöjare i #metoo tider.

I en intervju med Annakarin Nyberg reflekterar hon att vi ibland tycks ha en alltför för stor respekt för informationsteknik och att det kan hindra oss från att väva in livet på nätet i det vardagliga samtalet med unga. I stället menar Nyberg, bör vi se möjligheter och utmaningar med till exempel sociala medier som ett naturligt inslag i samtalet i klassrummet. Genom att fokusera mindre på den specifika informationstekniken och dess funktioner och mer på hur den skapar möjligheter för kommunikation, relationsskapande, och exempelvis identitetsskapande kan vi stötta unga att bättre förstå och förhålla sig till de sociala dimensionerna av alla program som används. Det hjälper unga att till exempel stå bättre rustade inför de sociala makt- och positioneringsspel som pågår på nätet.. Annakarin märkte tydligt behovet hos deltagarna att prata om teknikens sociala konsekvenser.

– Jag överraskades över att så många ville komma och lyssna och diskutera just de här frågorna. De är viktiga. När det handlar om teknikens sociala dimensioner är vi många som bör och kan ta ansvar för att forma nätet till den plats vi vill att den ska vara. Till att börja med kan vi gå till oss själva men även att IT-branschen bör ta ett ökat ansvar för den teknik som utvecklas och vad som sker när användare lekfullt utforskar den – på gott och på ont.

Till sist nämner Annakarin hur imponerad hon är utav Lin eventet i år. Hur välarbetat och strukturerat konferensen var upplagd. Hur nyfikna och vänligt inställda århörna var. Hon beskrev deltagarna som intresserade och lyhörda och fascinerades över hur mycket man pratade och delade erfarenheter under dessa dagar.

Kommentarer från Deltagarna

– Jag känner att skolan jag arbetar på ser framåt och satsar på oss lärare och jag är glad att få ta del av allt matnyttigt som visades, säger Maria Tjäder Lärare från Grönkullaskolan i Sundbyberg.

– Intressant med välkända och professionella föreläsare som inspirerade i olika ämnen. Jag fick många nya insikter som jag tar med mig hem till min skola.  Loppsföreläsningen gav många nya ideér som vi vill börja med på Kungsholmens grundskola. Därtill fick jag ett nätverk av människor att kontakta om jag behöver säger Ove Persson – So Lärare på högstadiet.

Middag och underhållning  inkluderat

Eventdagarna innehöll även en trerätters middag inkluderat för alla deltagare där Björn Ling och Johan Östling, kända från ”Ack Värmland” stod för underhållningen.

 

Läs mer om Lin Education på: http://www.lineducation.se/om-oss eller Sociala medier med #linedu på Twitter och Instagram och Lin på Facebook.

Du kan också hitta andra taggar och fotografier från eventet på Facebook och Instagram från andra deltagare och från aha-itmedia. Föreläsningarna från Lin Talks finns att se på Lin Educations Vimeo-kanal.