Lin Loops

I digitaliseringens begynnelse bestod det digitala i att lärarna började maila föräldrar istället för att ringa, skicka hem veckobrev i ryggsäckar och skriva lappar.

Skolorna fick intranät för kommunikation lärare och skolpersonal emellan. Så följde en strid ström av lärplattformar som fungerade som mötesplats för skolpersonal, föräldrar och sedermera även elever. Alla skolor med självaktning arbetade i Ping-pong, Learnloops, Unikum, Fronter, First class eller liknande.

Eleverna försågs med laptops i vad som kallades en till en. Inledningsvis användes dessa som skrivmaskiner parallellt med att det söktes information på nätet. Eleverna skrev arbeten i word som de i bästa fall mailade in till sin lärare. Sedan kom paddorna och apparna vilket gjorde situationen mer hanterbar genom att det fanns ställen att samla elevarbeten på, lärarens mailbox behövde inte bli överfull.

Läroböcker kom i digitalform och det kändes faktiskt på det hela taget som att det nu började hända något. De stora jättarna klev givetvis in i matchen. Störst blev Google via först Google Apps For Education och sedan Google classroom. Apple är också med på tåget med sitt Apple classroom som inte känns som någon konkurrent till Google utan snarare ett komplement. Som ytterligare komplement dök det upp test- och frågesportsmiljöer som Kahoot och Socrative men inget var heltäckande.

Därför är det spännande att se svenska Lin Educations ”Loops”.

Lin startades 2008 är mest kända som rese- och konferensarrangör i samband med BETT har tagit fram ett digitalt verktyg som täcker in det mesta. Vid presentationen jag besöker får jag se ett både inbjudande och vid första anblicken lättarbetat verktyg.

I Loops kan lärare skapa vägar genom ett arbetsområde via hubbar och noder i något som för tankarna till universum och planeter. Elever leds i en ämnesloop genom att läsa – med talsyntes vid behov -, se filmer, besvara frågor m m samtidigt som de snabbt kan få respons av sin lärare – som kan följa varje elevs väg genom loopen – under arbetets gång. Tid frigörs för läraren och eleven blir sedd och bekräftad.

Lärare som arbetat med loops använder ord som kreativt, säkert, användarvänligt, roligt och anpassningsbart. Det anpassningsbara ligger i den delningsmiljö som Loops håller sig med. Looparna skapas av lärare, de hamnar i ett bibliotek där andra lärare kan söka och hitta färdiga loopar som de kan välja att använda precis som de är eller anpassa och modifiera på ett sätt som passar just deras mål med arbetsområdet.

Som lärare kan du således bygga helt egna loopar, använda andras rakt av eller bygga med hjälp av andras, Utöver det så kan även elever bygga loopar som kan fungera både som inlämningar eller redovisningar.

På frågan om vilka som är de största fördelarna med Loops blir svaret att de är många. Den digitala förmågan ökar hos både lärare och elever, eleverna kan på ett enkelt sätt få äkta uppdrag – sådana som de faktiskt har användning för – inom ramen för Loops. Vidare är det enkelt för eleverna att ge varandra feedback i Loops och inte minst, utbudet – som ständigt ökar – ger läraren tid eftersom man smidigt kan ta andras loopar och slippa ägna planeringstid åt att ”uppfinna hjulet igen”.

En annan stor fördel är att bedömningen är samlad i Loops och lätt att använda. Utöver detta kan föräldrar bjudas in Loops. Således kan läraren, elever själv och även elevens föräldrar enkelt se och följa elevens utveckling.

Ifall jag upptäckte någon nackdel vid den här presentationen? Jo, det skulle  i så fall vara att den föreläsningssal i Lin educations konferensavdelning ute vid O2 arena i London i anslutning till BETT-mässan var ganska obesökt. Det här hade varit bra för fler lärare än de fåtal som besökte det här seminariet hade haft nytta av att se och höra.

Mattias Lundqvist