Media Genier igång – Barnens uppdrag: lösa klimatutmaningen

Nu startar årets upplaga av Media Genier.

En tävling där mellanstadieelever tävlar med egna reklamkampanjer för en ideell organisation. Uppdragsgivaren i år är Världsnaturfonden WWF. Uppdraget – skapa en kampanj för att få fler vuxna att känna till och förstå vad vi kan göra för att lösa klimatutmaningen.

Tävlingen Media Genier startade 2013 och är en del av det kostnadsfria läromedlet Media Smart. Syftet med tävlingen är att ge en inblick i hur reklam skapas och varför den finns. Uppdragsgivaren i tävlingen är alltid en ideell organisation, i år Världsnaturfonden WWF. Uppdraget för barnen blir att skapa en kampanj för att få fler vuxna att känna till och förstå vad vi kan göra för att lösa klimatutmaningen.

Milo Schöldtz är projektledare för insamling på WWF.

Vad hoppas du få se i årets tävling?

– Klimatet och klimatförändringar är inte helt lätt att prata om. Eller göra reklam om. Det är en fråga som lätt kan kännas överväldigande. I Sverige lever vi som om vi hade 4,2 planeter till vårt förfogande. Vi har de största fotavtrycken i världen och släpper ut elva ton växthusgaser per år och person. Unga visar positiva tecken på klimatsmarta tjänster och att tänka hållbart, vilket känns hoppfullt. Och att då få se vad barn har för idéer på vad Världsnaturfonden WWF kan göra för att få fler att stödja vårt klimatarbete ska bli väldigt spännande och roligt. Klimatfrågan oroar många, särskilt barn och unga, och då tror jag att vi vuxna nog får se smarta saker som vi kanske inte pushar för idag.

Förutom att tävla om äran så tävlar eleverna om ett första pris på 8 000 kronor, ett andra pris på 5 000 kronor och ett tredjepris på 3 000 kronor. Förra året vann klass 5 från Robinson Svedia i Enköping. Tävlingen är öppen nu och stänger 9 november. Vinnaren presenteras på den stora galan 100-wattaren den 29 november.