Minskad frånvaro hos elever på Praktiska Växjö

Praktiska gymnasiet i Växjö har lyckas minska frånvaron bland skolans elever från 25 procent till 14 procent på drygt ett år.

Marie-Charlotte Bäckström, rektor vid Praktiska gymnasiet Växjö, har idag en lugnare skola där frånvaron bland eleverna sjunker.

Samtidigt har man lyckats skapa en lugnare skola där både elever och medarbetare är nöjdare än tidigare. Skolan lyfts nu upp av Skolverket som ett föregångsexempel.

Samtidigt som Praktiska Växjö växer i antal elever så har skolan lyckats minska elevernas frånvaro från 25 till 14 procent på drygt ett år. Skolans ledning och personal har genom ett medvetet och systematiskt arbete också lyckats skapa en lugnare skola där både medarbetare och elever är mer nöjda än tidigare.

Skolan har många yrkesinriktade program och eleverna här har ofta har ett klart mål om vilka yrken de ska vara verksamma inom efter tre år på skolan. Lärare och elever bär idag gärna kläder med skolans logo. Man signalerar en tillhörighet och en stolthet av att gå eller arbeta på på skolan.

-Här bygger vi goda relationer, säger Marie-Charlotte Bäckström, rektor vid Praktiska i Växjö. – Genom kulturen skapas en tilltro till den egna förmågan att lyckas, men också till oss som ledsagare på vägen. Här ska alla lyckas. Tillsammans.

Det systematiska arbetet med att sänka frånvaron och öka trivseln har skett på flera nivåer:

  • Frukost på skolan Varje morgon från kl 8 serverar skolan frukost till sina elever. Rektor och övrig skolpersonal och turas om att som korridorcoach ta emot de elever som kommer sent. Man frågar hur det är, varför de kommer sent och vart de ska bege sig.
  • Individuella mål med tät uppföljning Eleverna får tillsammans med varje lärare sätta sina mål i de olika ämnena. Arbetet följs upp under året i samtal kring elevens prestationer, behov och förutsättningar.
  • Satsning på elevhälsa och flerspråkiga studiehandledare Utöver att rektor och lärare arbetar nära eleverna finns elevhälsan tillsammans med flerspråkiga studiehandledare synliga i verksamheten. Tillsammans jobbar man för att på ett tidigt stadium kunna erbjuda rätt sorts stöd till elever med behov.

Men även om insatserna redan har börjat ge resultat, så är det mycket arbete som återstår.

-Vi har bara börjat, säger rektor Marie-Charlotte Bäckström, som är övertygad om att skolans arbete kommer fortsätta främja inte bara närvaron bland eleverna utan även studieresultaten och stämningen på skolan.