Mobilförbud mer regel än undantag i Sveriges klassrum

Den här månaden har Sveriges skolbarn återvänt till klassrummen efter jullovet, många med en ny telefon i fickan.

Nio av tio mellan- och högstadielärare uppger att deras skola har regler för hur eleverna får använda mobiltelefoner under skoltid. Oftast tillåts mobiler bara i undantagsfall. Det visar en ny undersökning som Lärarbarometern har gjort på uppdrag av Telenors och den ideella organisationen Surfa Lugnts initiativ Nätprat.

Majoriteten av Sveriges skolor har någon form av mobilförbud. Oftast tillåts mobiler bara på vissa lektioner och i undantagsfall (35%) följt av endast på raster (28%). 14 procent av lärarna uppger att det inte finns några förbud alls medan var tionde (8%) uppger att mobiler är helt förbjudna. Det visar en undersökning med över 1 500 mellan- och högstadielärare genomförd på uppdrag av Nätprat.

– Majoriteten av landets lärare är positiva till mobilförbud i någon form. Våra tidigare undersökningar visar att även många elever som går i en mobilfri skola gillar att det finns ett förbud. Men oavsett regler så är det viktigt att vuxna, både skolpersonal och föräldrar, talar med unga om risker, möjligheter, källkritik och hur man ska bete sig på nätet. Vi tror att dialogen är nyckeln, säger Katarina Hamnholm, ansvarig för initiativet Nätprat på Telenor.

77 procent av landets lärarkår tycker att mobilförbud i skolan är något positivt. Hälften tycker till och med att det är väldigt bra (51%). Bara var tionde (11%) anser att mobilförbud är dåligt. Enligt lärarna är de främsta fördelarna med mobilförbud att det bidrar till arbetsro i klassrummet (56%), följt av färre fall av nätmobbning och nätkränkningar (14%) samt att eleverna umgås mer med varandra (13%).

– I klassrummet finns fördelar med att att mobilen är avstängd. Forskning visar att det är lättare att koncentrera sig då. Om inte mobiler och surfplattor används i undervisningen ska utbildningen och läraren vara i fokus. Men för att komma tillrätta med nätkränkningar tror vi inte att mobilförbud är den främsta lösningen då kränkningarna riskerar att pågå ändå, utanför skoltid och med minskade möjligheter för vuxna att upptäcka det. I stället är det viktigt att skolan och vi vuxna engagerar oss i barnens liv på nätet så att vi kan vara ett bra stöd även där, säger Katarina Hamnholm.

Undersökningens resultat i korthet:

  • Nio av tio mellan- och högstadielärare (88%) uppger att skolan de arbetar på har regler för om och hur eleverna får använda mobiltelefoner under skoltid.
  • Oftast tillåts mobiler bara på vissa lektioner och i undantagsfall (35%) följt av endast på raster (28%). Var sjunde lärare (14%) uppger att det inte finns några förbud alls. Var tionde lärare (8%) svarar att mobiler är helt förbjudna på skolan de arbetar på.
  • 77 procent av alla lärare i Sverige tycker att mobilförbud i skolan är bra. 51 procent tycker att mobilförbud är väldig bra.
  • De främsta fördelarna med mobilförbud i skolan är, enligt lärare, arbetsro i klassrummet (56%), följt av färre fall av nätmobbning och nätkränkningar (14%) samt att eleverna umgås mer med varandra (13%).
  • Drygt var tredje lärare (37%) svarar att eleverna inte har fått vara med och ta fram reglerna kring användandet av mobiltelefoner i skolan, vilket är ett krav från Skolinspektionen.