Natur & Kultur hjälper lärarna att komma igång med programmering i undervisningen

Programmering är hett! Natur & Kultur anordnar därför två kvällar med tema programmering, som en kickoff inför Hour of Code.

Daniel Barker, läromedelsutvecklare på Natur & Kultur, ser programmeringen som ett till verktyg i matematikundervisningen och en ny möjlighet för eleverna att arbeta med matematik.

Programmering läggs till i flera matematikkurser. I juli nästa år ska allt vara igång i svenska klassrum. Trots den korta tid som återstår saknar nästan sju av tio matematiklärare på högstadiet utbildning i programmering, enligt en undersökning från Lärarnas riksförbund (LR). Detta skapar stress, men också förväntan, inför vad som komma skall.

Läromedelsutvecklarna på Natur & Kultur arbetar nu med att ta fram digitala lärresurser som ska ge lärarna det stöd som behövs för att kunna undervisa med hjälp av programmering i matematik.

– Vi har valt Python som programmeringsspråk, men vilket språk man väljer är inte det viktiga. Istället fokuserar vi på frågan hur vi ska undervisa så att eleverna ges möjlighet att lära sig programmera samtidigt som programmeringen blir ett verktyg för att lära sig matematik och lösa problem.

Det säger Daniel Barker, gymnasielärare i matematik och fysik, och läromedelsutvecklare på Natur & Kultur. Han ser programmeringen som ett till verktyg i matematikundervisningen och en ny möjlighet för eleverna att arbeta med matematik.

En inblick i vad Natur & Kultur arbetar med vad gäller programmering i matematik kan man få den 22 november då det anordnas en föreläsning och workshop på temat. Workshoppen är även en kickoff inför Hour of Code – ett globalt event med fokus på programmering. Deltagarna kommer att få med sig underlag för att kunna hålla en egen Hour of Code med sina elever.

– Även om programmering kan ge nya perspektiv på matematiken är vi medvetna om att det är en utmaning, både för oss som förlag och givetvis för läraren i klassrummet. Därför arbetar vi hårt för att hitta lösningar som både sänker tröskeln till programmering och berikar undervisningen, säger Daniel Barker, som även håller i workshopen den 22 november.

Föreläsare och innehåll

22 november:
Föreläsare: Arnold Pears som har varit aktiv inom digitalisering och lärande sedan 1999 då han blev lektor vid Uppsala universitet och började bygga upp en forskargrupp inom ämnesdidaktik. Sedan mars i år är han även professor i teknikvetenskapens lärande vid KTH.

Han kommer att prata om hur programmering kan integreras i matematiken, både med hjälp av teknik och helt utan tillgång till datorer. Han fokuserar även på vad forskningen säger om vilka faktorer som är viktiga när man ska lära sig att programmera.

23 november:
Föreläsare: Björn Benbasat, föreläsare och workshopledare inom IKT med certifiering hos både Apple och Google, ger en föreläsning om vilka aktiviteter lärare kan använda för att förklara, variera och förstå koncepten bakom programmeringen, och varför programmering kommer in i läroplanen. Han kommer även att prata kring hur visioner inom datalogiskt tänkande kan frigöra elevers kreativitet och innovationsförmåga.

Efter respektive föreläsning hålls workshops. Den 22 med fokus på programmering i matematik och den 23 med fokus på att programmera i Coffeescript med hjälp av läromedlet CodeMonkey.

Efter avklarad workshop får deltagarna färdiga lektionsupplägg för att hålla sin egen Hour of Code, vilket med fördel görs under 4-10 december då Hour of Code firas över hela världen.

Läs mer och anmäl dig på nok.se/laromedel

Fakta Hour of Code:

Den 4-10 december firas Hour of Code. Det är en global rörelse, med samarbetspartners som exempelvis Microsoft, Apple, Amazon och Minecraft. Hour of Code når idag tiotals miljoner elever i över 180 länder. På Hour of Codes webbplats finns entimmes-övningar på över 45 språk. Inga förkunskaper behövs.

Läs mer om Hour of Code här: https://hourofcode.com/se