NE förvärvar edtech-bolaget Formida

NE Nationalencyklopedin AB förvärvar den svenska edtech-utvecklaren Formida AB från grundarna.

Formida – enkel formativ bedömning för lärare.

Formida är ett företag som sedan starten 2015 utvecklar digitala verktyg som förenklar, effektiviserar och visualiserar lärarnas bedömningsarbete. Genom köpet kompletterar NE sitt läromedelsutbud med en unik bedömningsfunktionalitet och breddar sitt erbjudande mot skolmarknaden.

Med Formidas lösning kan lärare enkelt ge eleverna digital textrespons, få klickbara matriser kopplade till läroplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav, samtidigt som en analys-vy föreslår stöd för insatser och utvecklingsområden för både eleven och en större grupp. Sammantaget sparar Formida tid för läraren och ger både läraren och skolenheten en bättre överblick över förbättringsområden. Lösningen är plattformsoberoende men särskilt anpassad för Googles och Microsofts skolmiljöer.

Formida har snabbt nått en stor användarbas i Sverige och finns redan i hundratals svenska skolor.

”Som lärare önskade jag mig ett verktyg som utgår från de faktiska behov och arbetsflöden min undervisning bygger på. Jag och några kollegor sökte men hittade inget lämpligt, det var då vi bestämde oss för att utveckla ett eget verktyg. Nu har vi skapat en lösning för lärare som vill frigöra tid för pedagogiken, och då är det naturligt att någon annan tar över. NE känns som rätt ägare av Formida eftersom våra produkter redan idag stärker varandra”, säger Isak Ekroth, medgrundare av Formida.

NE är den största digitala kunskapsleverantören till skolan. Idag har cirka 75 % av Sveriges lärare och elever tillgång till NE-tjänster som uppslagsverket, ordböcker, faktatjänster och språkträning. Dessutom har NE lanserat digitala läromedel från fjärde klass ända upp till gymnasiet.

”Vi blev tidigt imponerade av hur enkelt Formida lyckas lösa tidskrävande och i vissa fall komplexa utmaningar i skolan. Att det är utvecklat av lärare för lärare märks, inte minst i hur snabbt lärare tar till sig tjänsten, och i den ökande användningen hos kunderna. Vi har haft nöjet att jobba nära Formida i snart ett år och ser fram emot att vidareutveckla tjänsten med ny funktionalitet, mer innehåll och att föra ut den till nya marknader. Alla lärare förtjänar denna typ av tjänst”, säger Hubert Kjellberg, koncernchef på NE.