Next Up utvecklar digitala kompetenser hos unga

Det är finaldags för Next Up, tävlingen där åttondeklassare testar på hur det är att jobba med IT och stärker sin digitala kompetens.

Uppdraget är att själva lösa verkliga fall – och upptäcka att just de kan vara framtidens IT-talanger!

För 3:e gången anordnas Next Up i samarbete med Universeum. Syftet är att bidra till att lösa IT-branschens kompetensförsörjning och stärka den digitala kompetensen hos unga. Tävlingen är ett strategiskt initiativ från IT&Telekomföretagen, som vill inspirera unga människor, i synnerhet flickor, till en framtid inom IT-sektorn.

–Möjligheten att få arbeta i en kreativ process med ett riktigt case som företag i branschen har tagit fram är viktigt. Eleverna får en stor inblick i hur det kan vara att arbeta i ett IT-företag och vilka roller som finns. Dessutom får företagen en dialog med unga IT-användare och det stora nöjet att ta del av elevernas innovativa lösningar som kan ligga till grund för fortsatt utveckling i företaget, säger Kerstin Wernberg Appelström, programchef på Universeum.

Next Up bygger på samverkan mellan skolor och företag. Tävlingen ger ungdomar i årskurs 8 möjlighet att lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik. Konceptet bygger på att eleverna jobbar med verklighetsbaserade case, som i år är framtagna av Volvo, IBM, Hogia, Cybercom, Framtiden och Ericsson, som också är några av tävlingens partners. Samtidigt får eleverna tillfälle att träffa representanter från branschen och kanske framtida arbetsgivare.

Nya direktiv från Regeringen
Den 9 mars i år beslutade regeringen att programmering ska införs som ett tydligt inslag i flera olika ämnen i grundskolan, framför allt i teknik och matematik. Men också att eleverna ska utveckla en förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle. Tanken är att stärka den digitala kompetensen hos unga då en ökande digitalisering och fortsatt teknisk utveckling innebär förändringar i både arbetslivet och samhället i övrigt. Det ställer större krav och förväntningar på skolans förmåga att ge alla elever, unga som vuxna, en god digital kompetens.

– Next Up ligger helt i linje med de nya direktiv regeringen nu tagit fram. Och vi är såklart väldigt nöjda med att programmering och digitalisering nu finns med i skolans läroplan. Det visar att vi är på rätt spår och öppnar för ännu fler möjligheter i vårt stöd till skolans uppdrag, säger Kerstin Wernberg Appelström.

Next Up 2017 avslutas fredag 31 mars från klockan 9.00 på Universeum. Då presenterar eleverna sina förslag till lösningar och pristagarna i Next Up Väst 2017 utses.