NTI Gymnasiet deltar i Vinnova-finansierat skolprojekt

Till hösten startar det Vinnova-finansierade projektet IoT Hub Skola som ska ta reda på hur digitalt insamlad information om vad som sker i klassrummet kan bidra till att skapa bättre lärmiljöer.

Flera klassrum i Sverige kommer att utrustas med sensorer som bland annat ska samla in data om vad lärare och elever säger och hur de rör sig på lektionerna.

Tanken är att den insamlade datan ska fungera som beslutsunderlag när skolor planerar och utvecklar sin verksamhet. NTI Gymnasiet är en av aktörerna i projektet som leds av RISE – Research Institutes of Sweden. Stockholms Universitet, Microsoft och flera kommuner deltar också.

– Det känns väldigt spännande att vara en del i det här projektet. Inom många branscher har man kommit långt när det gäller att använda data för att utveckla verksamheten, men skolan står och stampar. NTI Gymnasiets ambition är att ha landets ledande tech-utbildningar så för oss känns det naturligt att delta i den här satsningen, säger Roger Karlsson, verksamhetschef för NTI Gymnasiet.

Mäta ljudnivåer med sensorer

Carl Heath på RISE leder projektet och han berättar att en del i det går ut på att samla in data om den fysiska miljön på skolan.

– Med sensorer kan vi till exempel mäta ljud- och ljusnivåer och ta reda på i vilken miljö eleverna lär sig bäst. Om man vet att det bullrar mycket i ett klassrum sent på eftermiddagen för att det är mycket trafik utanför, då kanske det inte är den lokalen eleverna ska skriva sitt matteprov i, säger han.

Smartare schemaläggning är bara ett exempel på vad den insamlade datan kan bidra till.

– Vi ser en stor potential i att samla in och analysera data för att utveckla våra skolors verksamheter. I dag utgörs skolors beslutsunderlag i stor utsträckning av data som samlas in lokalt och med låg frekvens, genom att systematisera datainsamlingen kan vi jämföra resultat på många nivåer och med andra verksamheter, säger Roger Karlsson.

– Samhället digitaliseras i en rasande fart men trots det så har dagens fysiska och digitala utbildningsmiljöer inte förändrats speciellt mycket. Med det här projektet hoppas vi ta stora kliv framåt och med hjälp av tekniken få mer kunskap om hur vi skapar smartare skolor med riktigt bra förutsättningar för lärande, säger han.

Övriga aktörer som deltar i projektet är kommunerna Kungsbacka, Västervik, Lidingö och Skellefteå.