Ny digital tjänst ska utveckla barns läsande

Den nya ljudbilderbokstjänsten Ugglo erbjuder skolor och förskolor en plattform med inlästa bilderböcker som stärker läs- och spårkinlärning.

Jens Malmqvist och Nils Ohlsén.

Med omkring 1000 titlar i sin katalog och över 10 000 elever och barn med licens via olika kommuner, förskolor och skolor vill de nu göra läsande fortsatt attraktivt bland barn och unga.

— Ugglos titlar är skrivna av några av Sveriges främsta författare, på förlag såsom Bonnier, Norstedts, Natur & Kultur, Opal, Berghs, Idus, Hegas med flera. Det gör att pedagoger och lärare kan känna sig trygga i att Ugglos böcker är av högsta kvalité. Vi lägger också väldigt mycket tid på att hitta inläsare, ofta skådespelare, som har förmåga att fånga barnens uppmärksamhet och fantasi på bästa sätt, säger Nils Ohlsén medgrundare, Ugglo.

Ugglos utbud består inte bara utav sagor utan också av läromedel i en rad olika ämnen för förskolan upp till grundskolan.

Ugglo satsar också på att erbjuda ett stort språkutbud och har ett hundratal inlästa bilderböcker på över 30 olika språk, inklusive alla officiella minoritetsspråk. På så vis kan barn med andra modersmål ta del av svenska sagor men också utbildningsmaterial och samtidigt träna på sitt eget språk.

—  Marknaden för ljudböcker har exploderat den senaste tiden. I den har vi hittat vår nisch som är ljudbilderböcker, där vi till skillnad från andra ljudbokstjänster även lägger till text och bild för att underlätta läsinlärningen. Till det adderar vi flerspråkigheten, så att de tusentals barn som har annat modersmål än svenska kan få läsa barnböcker på sitt eget språk, eller förbättra sin svenska, säger Jens Malmqvist.

Enligt Bo Sundblad, universitetslektor i pedagogik, är det viktigt att tidigt exponera barn för språket genom bild, text och ljud. Därför är Ugglo uppbyggt så att barnen får en förförståelse för texten genom att blanda dessa. En ny sifo-undersökning visar också 8 av 10 lärare tror att ljudböcker kan bidra till att stärka barn och ungas läs- och skrivkunskaper.