Ny professor med fokus på ledarskap i skolan

På senare tid har han ägnat sig åt att undersöka om simuleringar kan vara ett bra stöd för att utveckla blivande lärares ledarskap.

Marcus Samuelsson

Just klassrumsledarskapet är den delen av pedagogiken som intresserar honom mycket. Marcus Samuelsson har nyligen befordrats till professor i pedagogik vid Högskolan Väst.

Stort grattis till din befordran – hur känns det?

Jag har inte hunnit känna efter så mycket än. Men så klart är det roligt, nu när det visade sig vara möjligt. Grunden till mina ambitioner är mina handledare under min forskarutbildning som fick mig att ta tillvara min talang. Det gjorde att jag fortsatte att anstränga mig efter det att jag disputerat. Den förmågan och goda förutsättningar innebar att jag blev docent, sedan biträdande professor och nu professor. Efterhand växte intresset fram att upptäcka hur långt jag kunde nå.

Kan du kort beskriva ditt forskningsfält!

Ledarskap i klassrummet handlar om att beskriva och förstå de beslut lärare som ledare fattar i olika situationer, i och utanför klassrummet och att utbilda lärare att välja rätt beteende mot rätt elev i varje situation för att åstadkomma utveckling och lärande.

Varför har det blivit just detta forskningsfält?

Klassrumsledarskap var ett fält som jag ”hittade” som doktorand, via ett projekt som vi genomförde. I vårt gemensamma material från klassrumsobservationer upptäckte jag att lärare ägnade mycket uppmärksamhet åt elevers tillkortakommande, felaktiga svar, bristande beteende etc som de på olika sätt korrigerade. Att försöka beskriva och förstå detta tyckte jag verkade viktigt för såväl akademiker/lärarutbildare, lärare och inte minst elever. En av mina handledare från forskarutbildningen hade tidigare studerat ledarskap i klassrummet och visste sannolikt hur få forskare som ägnade sig åt detta område och kanske var det som fick honom att stödja mig i mitt val. Detta gäller fortfarande så det är en stark drivkraft att fortsatt ägna mig åt detta centrala kunskapsområde för blivande och verksamma lärare. Med liknande argument har jag på senare tid börjat intresserat mig för simulering i samarbete med forskare på Linköpings universitet.

Finns det något nytt område/vinkling i framtiden du vill ta dig an att forska kring?

Detta finns massor av intressant vinklar kring både ledarskap, lärares ledarskap och simuleringar att följa upp och studera, tillsammans med svenska och utländska kollegor. Utöver detta vore det också intressant att följa upp en studie från mitten av 1970-talet om barns handlande under socialt tryck av kompisar eller vårdnadshavare. Jag har tillsammans med kollegor på Jönköping University och Karlstads universitet moderniserat ett frågeformulär som användas i mitten av 1970-talet. Att få tid att följa upp studien som gjordes då, jämföra den med idag och kunna bidra till diskussionen om ungdomars val och handlingsmönster under socialt tryck lockar mig mycket.