Nyheter i Windows 10

w1För användare märks en ny Start-meny, ny webbläsare, personlig digital assistent och mer. För IT-administratörer innehåller den senaste versionen av Windows funktioner som Azure Active Directory support och Windows Update for Business.

Windows 10 är här! Och för nuvarande användare av Windows 7 eller 8 är uppgradering från Microsoft gratis i ett år från den 29 juli 2015. Läs mer om tillgängliga uppgraderingsalternativ här

Om din organisation, kyrka, stiftelse eller bibliotek överväger att uppgradera era system, kolla in några av de viktigaste nya funktionerna för både användare ochw2 it-ansvariga i den här versionen av Windows.

Start-menyn
Start-menyn är tillbaka till Windows. Windows 8-användare vet att Start-menyn ersattes i den versionen av en samling av ”tiles” på startskärmen.

Den nya Startmenyn i Windows 10 kombinerar funktionerna i startskärmen med den klassiska Start-menyn från Windows. Dina mest använda objekt visas i en kolumn i startmenyn, precis bredvid platsen där du kan fästa din favorit live apps tiles.

w3Microsoft Edge
Windows 10 innehåller en ny webbläsare som kallas Microsoft Edge. Internet Explorer är fortfarande inkluderad, men Edge är standardwebbläsare för de flesta uppgifter.

Vad gör Edge unik är dess spara-till-senare-funktion och markeringsfunktioner. Du kan spara en sida för läsning offline i läslistan, på samma sätt som Instapaper och andra program gör att du kan läsa webbinnehåll offline. Med markeringsfunktionerna kan du skriva, rita, markera, eller skriva direkt på en webbsida och spara den kommenterade sidan till OneNote eller dela den med dina vänner.

Flera skrivbordw4
Windows 10 har stöd för flera skrivbord, liknande ”Spaces”-funktionen i Mac OS X. Detta innebär att du kan ha ett skrivbord fyllt med kalkylblad, ett annat skrivbord med information om ett nytt insamlingsprojekt, och en annan täckt av kattbilder och lätt växla mellan de tre.

Du kan också flytta program från ett skrivbord till en annan genom att dra och släppa. Eller så kan du skapa ett nytt skrivbord bara genom att dra in en ansökan till ”Nytt skrivbord” -knappen.

Snap
Windows 10 har flera Snap-funktioner som gör att du snabbt ändra storlek på programfönster så att du kan vara mer produktiv. I Windows 7 eller 8, kan du dra ett fönster till vänster eller höger sida av skrivbordet och ”snäppa” till att hälften av skärmen. Om du snäpper ett dokument till hälften av skärmen i Windows 10, hjälper Snap-assist funktionen till och tar upp en karusell av miniatyrer av andra program som körs så att du kan välja en av dem fylla den återstående delen av skärmen.

I Windows 7 och 8, kan du bara snäppa programfönster till vänster eller höger sida av skärmen. I Windows 10, gör det möjligt för Corner Snap funktionen för att knäppa dokument till alla fyra hörn.

En annan trevlig funktion är Snap Fill. Du har förmodligen kommer inte alltid vill att snäppa dina fönster i två lika stora delar eller fyra lika delar. Med Snap Fill, kan du ändra storlek på ett fönster och sedan knäppa en andra fönster i anslutning till det Det andra fönstret kommer att fylla den återstående skärmytan på lämpligt sätt.

Cortanaw6

Precis som Apples Siri är Cortana en röststyrd personlig digital assistent inbyggd i Windows 10. Så nu kan du prata med din dator, precis som på film!

Du kan använda Cortana för att söka efter saker på webben, hitta filer på datorn, kolla vädret, och utföra andra uppgifter bara genom att prata. Du kan också stänga av den om du föredrar att jobba ostörd

w7Batterisparare
Den här funktionen från Windows Phone är nu en del av Windows 10. Du kan aktivera batterispar för din bärbara dator eller surfplatta för att spara ström när batteriet är nere på en viss procentsats. Det är inställd på 20 procent som standard, men du kan ändra det till vad du vill.

Windows sparar på batteriet genom att stänga vissa bakgrundsprocesser.I Windows kan du ange vilka processer bör alltid vara igång, även när du skiftar till Battery Saver, så du behöver inte oroa dig att du ska sluta få e-post uppdateringar, till exempel.

Azure Active Directory Support
Azure Active Directory är Microsofts molnbaserade Active Directory (AD) tjänst. Windows 10 stöd för den här funktionen innebär att det är möjligt för en organisation att distribuera Office 365 (som ideella organisationer kan få gratis) i kombination med Azure AD att helt ersätta på lokala servrar. En helt molnbaserad lösning kommer inte att fungera för alla organisationer, så att du kan också få samma funktionalitet och sköta dina servrar med Azure AD Connect.

En fördel med Azure AD är ”single sign-on”, vilket innebär att användarna kan logga in på Windows 10 och har omedelbar tillgång till alla AD-kompatibla molnapplikationer som din IT-avdelning har konfigurerats, som Office 365, Box, Citrixdelade filer eller GoToMeeting och Salesforce.com. För IT-människor blir det mycket lättare att distribuera någon av dessa molntjänster för användarna.

Du får tillgång till en gratis version av Azure AD med Office 365, eller så kan du köpa ytterligare funktioner i större mängder.

Windows Update for Business
Windows Update for Business är en kostnadsfri tjänst från Microsoft för Windows 10 Pro och Enterprise-enheter. Det ger IT-avdelningar flera sätt att kontrollera hur man levererar säkerhets- och funktionsuppdateringar till slutanvändare.

I Windows Update for Business kan IT-administratörer att skapa distributionsringar och underhålls fönster så att de kan skapa policies om vilka användare eller enheter får uppdateringar och när de kommer att få dem. De kan också konfigurera uppdateringar som skall levereras peer-to-peer-snarare än över Internet om bandbredden är ett problem.

Om du redan använder System Center Configuration Manager eller Windows Server Update Services för att tillhandahålla dessa tjänster, kan du fortsätta att använda dem tillsammans med Windows Update for Business. Fördelen med Windows Update for Business är att uppdateringar kommer till kunderna från Microsofts servrar i stället för dina lokala servrar.

Enterprise Data Protection
Nya säkerhetsfunktioner i Windows 10 Enterprise ger både data-loss prevention och kryptering på filnivå.

Data-loss prevention skiljer mellan din organisations data och en användares personuppgifter och skyddar organisationens data genom kryptering. Programvaran krypterar din organisations applikationer, data, e-post, webbplatsens innehåll, och annan känslig information på enheten. Det hjälper också användare att avgöra om nya dokument är personliga eller organisatoriska och bör krypteras.

IT-administratörer kan också skapa en policy för att ytterligare skydda data genom att se till att det inte kan överföras externt.

w8Windows Hello och Passport
Windows Hello är en ny funktion som tillåter användare att låsa upp sina enheter med hjälp av sina fingeravtryck, ansikte eller iris. Om du använder ditt ansikte eller iris, krävs 3D-kamera. Microsoft säger att de kan garantera företagets kvalitet säkerhet med någon av dessa metoder, som det står är säkrare än traditionella lösenord.

Efter att använder låst upp enheten, autentiserar Passport användaren och ger den möjlighet att få tillgång till webbplatser och andra tjänster utan att ange lösenord. Om du är orolig för att ge Microsoft tillgång till fingeravtryck, pupiller, eller ansikte på sina servrar, behöver du inte oroa dig. Microsoft säger att biometriska uppgifter endast lagras lokalt på din enhet för att låsa upp den och autentisera dig med Passport.

Post Comment