Osunda skönhetsideal samt stress och ohälsa bland unga:

Så påverkas samhället av retuscherade bilder på sociala medier

Semestertiderna är här och många väljer att dela bilder från resor, stranden och grillkvällar på sociala medier. Och inte sällan är bilderna noggrant redigerade. Men hur påverkas samhället av att vi delar retuscherade bilder? Hälften av svenskarna tycker att det bidrar till ett osunt skönhetsideal och lika många anser att det leder till stress och ohälsa bland unga. Det visar en undersökning om foton från Huawei.

Huawei släppte nyligen flaggskeppstelefonen P20 Pro med världens första trippelkamera från Leica. Tack vare telefonens AI-baserade egenskaper kan vem som helst ta professionella bilder utan filter.

I samband med lanseringen har GfK Norm på uppdrag av Huawei undersökt hur svenskarna tror att samhället påverkas av att vanliga människor retuscherar sina bilder på sociala medier. Det visar sig att hälften tycker att det leder till ett osunt skönhetsideal. Nästan lika många menar att det bidrar till stress och ohälsa bland unga. Endast nio procent tror inte att det påverkar samhället.

Undersökningen visar också att åsikterna skiljer sig åt runt om i landet. I Kalmars län tror hela 67 procent att det bidrar till ett osunt skönhetsideal. Samtidigt är motsvarande siffra endast 30 procent i Jönköpings län.

Medierna bär ansvaret

Vem bär då ansvaret för att visa ett sunt skönhetsideal i mode- och reklambilder? Hela 28 procent anser att media är ansvariga. 16 procent tycker istället att det är företag som bär det yttersta ansvaret och lika många menar att det är modellagenturer.

– Vår undersökning visar att många tycker att retuscherade bilder har en negativ påverkan på samhället. När vi utvecklade vår senaste telefon P20 Pro var målet att erbjuda användarna en så bra kamera att de inte behöver redigera sina bilder. Vare sig man föredrar bilder med eller utan filter kan man med telefonen ta fantastiska och högkvalitativa bilder, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei Technologies i Sverige.

Topplista: Så tror svenskarna att samhället påverkas av retuscherade bilder på sociala medier
1. Det bidrar till ett osunt skönhetsideal 49 %
2. Det bidrar till stress och ohälsa bland unga 47 %
3. Rådande skönhetsideal förstärks 28 %

Topplista: De här bär ansvaret att visa ett sunt skönhetsideal
1. Media 28 %
2. Företag 16 %
3. Modellagenturer 16 %