Programmering främjar elevens lärande

– Programmering är viktigt. Det måste finnas i skolan så att barnen förstår att det finns kod bakom mycket, till exempel att det finns algoritmer bakom när de söker på nätet.

Det säger läraren Yvonne Littbrand som låter sina elever i årskurs 3 i Sjöstadsskolan jobba i programmeringsspråket Scratch för att skapa ett eget spel.

Två och två sitter eleverna vid datorerna och Yvonne Littbrand har sin egen dator kopplad till smartboarden och visar vad som händer. Det är inget fel på elevernas engagemang, hon får hjälp med att hitta lösningar och på hur spelets bläckfiskar ska röra sig i ett akvarium.

– Sjöstadsskolan börjar redan i förskolan med Bee Bot, en liten robot i form av ett bi, som går att programmera framåt och åt sidan genom knapptryckningar, säger hon och berättar att hon i svenskan låtit eleverna skriva en berättelse där programmering av Bee Bot blev ett hjälpmedel.

– Men det kräver fantasi och att man tänker efter och gör en noggrann planering för att få in programmering i undervisningen.

Kollegan Jörgen Klippmark är lärare i matematik, no och teknik i årskurs 8 konstaterar att det är först på gymnasiet som IT är ett eget ämne.

– Men i tekniken, som enligt läroplanen bland annat handlar om att ”identifiera och analysera tekniska system”, går det att få in också på högstadiet. Och det finns som elevens val.

De är båda eniga om att programmering främjar elevens lärande.

– Det gynnar kreativitet och logiskt tänkande, säger Jörgen Klippmark.

– Eleverna kan se problem steg för steg. Arbetet har just påbörjats och det är viktigt att vi får pröva oss fram, säger Yvonne Littbrand.