Hem PEDAGOGSNACK Rasten – ett gyllene tillfälle till att fortsätta ta till vara på den pedagogiska kompetensen

Rasten – ett gyllene tillfälle till att fortsätta ta till vara på den pedagogiska kompetensen

Publicerat av: Redaktionen

Rasten utgör cirka 20 procent av elevers skoldag.

Det är ofta en outnyttjad arena för pedagogiska möten med barnen.

Att skapa en lugn och trygg miljö, där man hjälper elever att samarbeta och ha kul, är några av anledningarna till att man arbetar med rasterna som ett pedagogiskt verktyg på Erlaskolan Östra. Linda Höglund är en av pedagogerna som arbetar med just detta.

Hej Linda! Hur skulle du säga att ni arbetar med rasterna på Erlaskolan Östra?
-Vi har aktiviteter varje dag. Vi har olika områden där vi erbjuder olika typer av aktiviteter. Det är viktigt att det alltid finns något för alla. Vi erbjuder aktiviteter som passar i de olika områdena.

Rasten - ett gyllene tillfälle till att fortsätta ta till vara på den pedagogiska kompetensenDet kan till exempel vara kurragömma i skogen, fotboll på arenan, lek med redskap på innergården, hästlek på vår andra gård och musik och dans som spontana inslag. Utöver det erbjuder vi styrd lek varje lunchrast på arenan.

-Vi har alltid samma pedagoger som är ute på rasterna vilket gör att vi lär känna barnen i alla team.

Det är viktigt att erbjuda lekar för att fånga upp de barn som inte har något att göra, ingen ska behöva vara ensam utan att ha något att göra. Vi informerar dessutom alla elever om regler och gränser för att det ska bli tydligt för alla.

Vilka är det som driver rastvärdskapet på skolan?
-Det är vi som arbetar på fritidshemmet som har ansvar för rastvärdsskapet. Vi delar upp aktiviteter och områden mellan oss. Vår vision är att ha en timme varje vecka till att kunna planera upp den här verksamheten.

Vad ser ni för fördelar med att arbeta på det här sättet?
-Det blir inte många konflikter att reda i. Vi har inget att jämföra med men vi upplever att vi har en lugnande effekt när vi finns bland eleverna ute på rasten. Vi som är ute prioriterar detta som vårt eget ämne.

– Vi lär oss att se vilka som behöver extra hjälp i det sociala samspelet. Konflikter ska vara hanterade och utredda så att man kommer in och kan ha full uppmärksamhet på lektionen.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>