Re-bring your kids to Code! – Barnen fick prova på Code Monkey för andra gången hos HP och HPE

Klart man ska använda en dag på höstlovet till att koda! Och ännu mer självklart blir det om man är barn till en anställd på HP eller HPE i Frösunda, Solna.

De båda företagen ordnade nyligen för andra gången tillsammans med bokförlaget Natur och Kultur, en kodskola i HPs och HPEs lokaler där 18 förväntansfyllda barn samlades, i åldrarna 8 till 14 år.

IT-Pedagogen var även med som arrangör denna gång. Alexander Guldroth på IT-Pedagogen gjorde en stor insats när det gällde praktiska arrangemang. Ulrika Haas, Louise Widmark och Hélène Marseille var med som klassföräldrar även denna gång och såg till att inget barn kände sig ensam eller bortkommet.

Sist kodskolan ägde rum i HP och HPEs lokaler var det stundande sommarlov. – Det blev så populärt att vi valde att göra det igen, säger Louise Widmark på HPE. Vi har valt att ha dagen under höstlovet för då är barnen lediga och har tid.

För HP och HPE är kodskolan en del av företagens Corporate Social Responsbility, alltså en del av företagets ansvar för utvecklingen i samhället.

Trots den snabba digitaliseringen av samhället har än så länge inte alla barn tillgång till egen dator i skolan. Många läser det mesta av undervisningsmaterialet i vanliga böcker på papper för skolan har inte hunnit ändra sina metoder, men mycket är på gång på det området och det kommer (som alla läsare av IT-Pedagogen säkert vet) nya regler under de närmste åren. Senast 2022 ska det finnas en dator till varje elev. Programmering blir obligatoriskt i grundskolan redan 2018, framförallt i ämnena matematik och teknik.

Några av deltagarna på dagens event ”Re-bring your kids to code” som eventet hette, hade trots att skolorna inte hunnit så långt provat kodning tidigare i sin vanliga skola. Det var till med så att flera hade använt Code Monkey som var det undervisningsmaterial som Natur och Kultur hade med sig och som skulle användas under dagen.

Den som själv vill prova programmet som är riktigt roligt kan gå till https://codemonkey.nok.se/. CodeMonkey går ut på att man ska styra en apa att fånga bananer. Det gör man genom att skriva instruktioner i programmeringsspråket CoffeScript. Det gäller att skriva så kort och effektiv kod som möjligt, som till exempel ”turn left” och ”step 4”. Om man skriver rätt kod och apan tar bananen får man direkt beröm på skärmen. Det står: ”Bra jobbat. Du har verkligen koll på kodning”.

Det behövs inga förkunskaper för instruktionerna i programmet är lätta att följa.

Med Code Monkey lär man sig alltså ett riktigt programmeringsspråk som också används exempelvis för att bygga webbapplikationer.

Även den här gången kom Mei-Li Hoh från Natur och Kultur och höll i undervisningen med Code Monkey. Hon är projektledare för digitala medier på bokförlaget Natur och Kultur.

Mei-Li berättade i en paus för IT-pedagogen att det går bättre och bättre att sprida Code Monkey. Det många uppskattar är att läraren har en riktigt bra lärarhandledning och inte behöver kunna kodning för att använda programmet i sin undervisning. Vi har tidigare skrivit här på IT-Pedagogen om en lärare i Kalmar som provat programmet och var mycket nöjd med det.

-Styrkan är att det finns en väldigt bra lärarhandledning till programmet, sa Mei-Li.

Hon berättade också att många som jobbar i skolorna är med på de webbinarium (seminarium på webben) som Natur och Kultur ordnar där man får en presentation av Code Monkey.

På kodskolan den här dagen på HP och HPE var det mycket tydligt att barnen var ivriga att komma igång och koda. De var uppmärksamma och jobbade fokuserat och individuellt på uppfällda laptoppar på borden framför sig i undervisningsrummet. Några hade hunnit så många som 20 olika uppgifter innan det var dags att bryta upp för lunch. Under dagen fanns det också exempelvis möjlighet att prova virtual reality med hjälp av VR-glasögon vilket många gjorde.

En annan spännande upplevelse var när deltagarna fick besöka HPEs demorum. Jonas Forsberg på HPE berättade om hur internet fungerar –  hur allt hänger ihop med, nätverk, servrar och lagring och gav svar på frågor som ”Vad händer med mina Snapchat-bilder? ” och ”Hur hamnar youtube-klippen i min smartphone?” Det var helt enkelt en toppendag för den som är intresserad av IT och digitala verktyg.

Det visade sig förstås (alla barnen hade ju föräldrar som jobbar på  HP och HPE) att alla deltagarna var uppkopplade hemma och också att de tittar på Youtube varje dag. Nästan alla använder Spotify.

En av dem som var med och anordnade kodskolan var Jonas Bäckelin som är skolinspiratör på HP skola. Under lunchpausen talade han med IT-Pedagogen om ungas multimodala gestaltning i skolan, exempelvis produktion av video. Ett prov behöver inte innebära att man skriver, sa Jonas Bäckelin. Det kan gå till så att eleverna ska visa sin färdighet genom en egenproducerad video eller podcast. Problemet så här långt är att lärarna inte vet hur de ska bedöma elevernas färdigheter vid sådana tester.

Jonas Bäcklin ville också slå ett slag för hashtagen #IT-kunskap (som används härmed!).

Två övriga vuxna som pratade inför deltagarna på kodskolan och berättade om sina jobb och om teknik var Toni Drk som är chef för kanalen på HPE Sverige och Stefan Bergdahl som är VD på HP.

Man kan konstatera att det inte bara blev kodning och teknikkunskap – utan många spännande möten också.