Så används Inlästa läromedel och Studiestöd på modersmål i Hylte kommun

Hylte kommun har abonnemang på tjänsterna PolygluttInlästa läromedel och Studiestöd på modersmål.

Linda Bäckman arbetar på lärarenheten för nyanlända i kommunen. Hon har jobbat inom skolans värld sedan 2002, men som utbildad lärare sedan 2008. Linda är behörig i kemi, fysik, biologi, svenska/svenska som andraspråk, matematik åk 1-6 och svenska som andraspråk åk 1–9. Linda använder Studiestöd på modersmål till nyanlända elever och Inlästa läromedel till de elever som blir hjälpta av att lyssna på texter.

Vad var det som gjorde att du började använda tjänsterna?

Jag hade elever med dyslexi i klassen som var i behov av att få texter upplästa, därefter kom det nyanlända till klassen som behövde få texterna upplästa på sitt modersmål för att kunna inkluderas i undervisningen.

Hur arbetar du med tjänsterna?

Jag arbetar på olika sätt beroende på vilka elever som finns i klassen. Vid ett tillfälle befann sig många elever på olika ”nivåer” i NO- ämnena. Några läste/lyssnade själva medan resten av gruppen läste/lyssnade tillsammans. Det beror också på hur många språk som för tillfället finns i klassen. Är det många olika språk får alla lyssna enskilt och därefter har vi gemensamma arbetsuppgifter, diskussioner eller frågor. Eleverna svarar då på sitt modersmål med hjälp av studiehandledare. Därefter går vi igenom viktiga ord och begrepp på svenska.

Hur introducerar du tjänsterna för dina elever?

Oftast loggar jag in tillsammans med dem en och en.

Hur tycker dina elever att det är att lyssna på läromedel?

De säger att de tycker att det är bra, och jag hör och ser att de blir hjälpta av att lyssna när vi arbetar tillsammans. Det är dock viktigt för dem att ha en bok framför sig så att de kan fästa blicken på något och titta på bilder och annat som finns i boken.

Vilken nytta tycker du tjänsterna ger dig och dina elever?

Det är ett stöd för de nyanlända eleverna, de uppdaterar sina kunskaper i ämnet som de sedan har nytta av när de lär sig svenska ord och begrepp. Eleverna inkluderas också när de kan stanna i klassrummet och läsa samma område som sina övriga klasskamrater – fast på sitt sätt.

För elever med dyslexi och läs- och skrivproblematik är det bra att de både kan lyssna och läsa. Dessa eleverna blir mer säkra i sin egen kunskap när de kan ta in texten på två sätt.

Skulle du rekommendera andra att använda Inlästa läromedel och Studiestöd på modersmål?

Ja, verkligen. Eleverna uppdaterar sina kunskaper och/eller lär sig ny kunskap på sitt modersmål. Det är viktigt att nyanlända elever kan lyssna på sitt modersmål. Det gör att de kan relatera till svenska ord och begrepp.