Så lyckas skolan med demokratiuppdraget

Skolans demokratiska uppdrag innebär att skolan förväntas utrusta eleverna med färdigheter och kunskaper, som de behöver som medborgare i ett demokratiskt samhälle.

Uppdraget visar sig dock vara svårhanterligt när arbetet ska överensstämma med skolans styrdokument och verksamhetsplaner, och även ingå som ett kontinuerligt förhållningssätt i alla skolans verksamheter.

Vad kan göras för att möta skolans behov av inkludering och för att få till en röd tråd mellan olika skolformer? Hur går det till att arrangera politiska debatter och skolval och hur får man arbetslivsanknytning i skolans samtliga ämnen?

Demokratiuppdraget i skolan – metodhandbok med undervisningsexempel är en bok som tydligt visar hur hållbara och framgångsrika demokratiarbeten kan byggas upp på olika nivåer, från skolhuvudmän hela vägen in i klassrummen. Med exempel på framgångsrika undervisningsmetoder, modeller och övningar visar läraren och författaren Charlotta Granath hur forskning och vetenskap kopplas ihop med det praktiska arbetet i skolans vardag.

”Demokratibygget rustar barn och unga med kunskap och verktyg för delaktighet i det demokratiska samhället. Med hjälp av den här boken ser vi att skolan kan få ytterligare stöd för att uppfylla läroplanens intentioner. Det är genom ett aktivt och medvetet arbete som vi tillsammans gör skillnad för elevernas väg till att bli demokratiska samhällsmedborgare.”

Karin Aaseby och Helena Barrett, grundare av Demokratibygget. Charlotta Granath är författare och flerfaldigt prisbelönt lärare i grundskolan och vid lärarutbildningen. Efter att ha deltagit i utbildningssatsningar och drivit ett flertal utvecklingsarbeten i demokrati skrev hon en bok i syfte att skapa förståelse kring skolans demokratiuppdrag och visa vad uppdraget innebär i praktiken.