Hem PEDAGOGSNACK Samarbete med KTH ska få fler att välja läraryrket

Samarbete med KTH ska få fler att välja läraryrket

Publicerat av: Redaktionen

Bara en tredjedel av de studenter som tar examen från KTH:s Civilingenjör Lärare-program väljer att bli lärare.

Det vill både AcadeMedia och CL-sektionens studentförening ändra på.

Vid två tillfällen har lärare från AcadeMedia besökt KTH för att lyfta fram fördelarna med att välja en karriär som lärare.

– Det råder stor brist på gymnasielärare inom de naturvetenskapliga ämnena, och vi vill gärna inspirera fler att välja läraryrket genom att berätta mer om vad det innebär att vara lärare. Därför drar vi nu igång detta samarbete, säger Saskia Skogman, HR-strateg på AcadeMedia.

Kjell Hayling är lärare på LBS Kreativa Gymnasiet i Göteborg och en av föreläsarna. Han undervisar i programmering, webbutveckling, webbserverprogrammering och matematik.

– En stor utmaning man ställs inför som gymnasielärare idag är den ständiga utvecklingen inom programmering. Det gör att man måste utveckla undervisningen efter omvärldens behov. Till exempel ökar approgrammeringen stort, och för att kunna ge sina elever undervisning som ligger rätt i tiden måste man själv ligga steget före, säger han.

– Det är en mental kick att undervisa – och man vet att man har lyckats när eleverna utvecklas i sina kunskaper och presterar på en högre nivå än förväntat.

Nästa föreläsare är Carolin Lysell, rektor och före detta lärare på KLARA Norra gymnasium i Stockholm.

Samarbete med KTH ska få fler att välja läraryrket

– Som lärare är det viktigt att man brinner för det ämne man undervisar i. Då kan man engagera eleverna och väcka deras intresse. Man måste också utveckla sin undervisning, därför ska man aldrig vara rädd för att bredda sitt synsätt.

Om man tycker att naturvetenskap är viktigt kan man göra stor skillnad för eleverna och därmed faktiskt vara med och förändra samhället, säger Carolin Lysell.

– Jag inledde min karriär med att sälja labbutrustning till bland annat universitet. När jag då besökte olika lärosäten och såg kemi- och matematiksalar stå tomma ville jag göra något för att vända trenden.

Jag ville ut bland ungdomarna och få dem att förstå hur viktig naturvetenskapen är. 2013 började jag som lärare på KLARA Norra gymnasium där jag sedan blev rektor, berättar hon.

Felix Alin är en av studenterna på programmet. Han beskriver sina planer efter examen så här:

– Båda yrkena har för- och nackdelar, och jag har egentligen varit mest intresserad av att bli civilingenjör. Föreläsningarna har dock ökat min motivation för att bli lärare. Däremot vill jag helst börja med att arbeta som civilingenjör efter examen, och senare arbeta som lärare, för att kunna få med mig viktig kunskap och erfarenhet från omvärlden in i klassrummet, säger han.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>