Samverkan skola och samhällsentreprenörer aktuellt för Inicio i sommar

Även i år lämnade vi Almedalen med ett breddat nätverk, fler insikter och nya perspektiv på utbildning, social innovation och livslångt lärande.

Inicio höll seminarium i Almedalen 2018 tillsammans med Unga Forskare och Sollentuna kommun kring externa aktörers stöd till skolan i form av mentorskap och andra arenor för lärande.

En av höjdpunkterna var att diskutera och bidra till den handlingsplan som SKL samordnar för skolans digitalisering. En återkommande fråga rörde bristen på lärare där Lärarförbundet och andra påpekade att även om alla 40 000 besökare i Almedalen skulle bli lärare räcker det ändå inte. Behovet är dubbelt så stort.

Inicio anordnade ett samtal med representanter från den ideella organisationen Unga Forskare och Sollentuna kommun kring hur externa och ideella aktörer kan bidra med mentorskap, specialkunskap och andra lärmiljöer som stöd för både elever och lärare och samtidigt knyta skolan närmare samhälle och arbetslivet. Det kan dessutom minska problemen med segregation och en icke-likvärdig skola.

Mentorskapet är centralt för både Inicios och Unga Forskares verksamhet men med lite olika tillämpning. Gemensamt är ansatsen att ge fler unga chansen att utforska ett intresse och öka sin förståelse eller förmåga utan krav på prestation och i konkurrens. Medan Unga Forskare sedan 1975 har inspirerat ungdomar att lära mer om naturvetenskap i bred bemärkelse, utgår Inicio från ny teknik och elektronik i kombination med många olika tillämpningar t ex hälsa, stadsplanering, musik och hållbar energi.

I sommar har redan åttio elever från Fryshuset sommarskola i Stockholm varit på heldagsworkshop med Inicio i Kista Mentorspace för att arbeta med de globala hållbarhetsmålen.

Inicio stödjer med mentorer som både lyssnar och delar med sig av kunskap om hur teknik kan användas för olika lösningar. I Almedalen berättade ungdomar som hittat vuxna som lyssnat och stöttat dom till nya vägar inom ramarna för Fryshusets aktiviteter och #talamedinteom är en viktig grund för verklig inkludering i samhället. Vi kommer efter ett kort uppehåll för semester ta upp flera trådar igen i augusti, inte minst kring den nya spännande kunskapsmiljön Vercity i Nacka och ett projekt för att utveckla Learning Analytics.

Innan dess ska vi ha vår egen sommarskola om teknik, musik och platsaktivering i Grönlandsparken i Kista. Ungdomar från närområdet i Kista och Rinkeby samt Tensta och Järva kommer att få utforska vad man kan göra med sensorer och programmering av olika enheter med ljud eller musik. De ska sedan kunna styra fontänerna i parken och göra parken mer interaktiv för besökare. Därför kommer vår 3D-skrivare Huxley gå för högtryck och skriva ut specialdesignade komponenter till projektet.

Vi hoppas att ni följer vad vi gör i sociala medier @meetinicio på Facebook, Twitter och Instagram och även vår hemmabyggda 3d-skrivare på @Huxley3d

Den6-10 augusti är Inicio gästredaktörer för Stockholm Science City´s instagramkonto @SthlmSciCity där vi delar våra framsteg från sommarskolan och visar hur vi omsätter kunskaper i praktiken i Grönlandsparken