SFI är nyckeln till hela Sveriges integration – nu krävs rejäla åtgärder! Lärarförbundet kommenterar nya siffror från Skolverket

I torsdags presenterade Skolverket statistik över elever och kursdeltagarnas utbildnings- och provresultat på SFI-undervisningen.

Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet

Sedan 2007 har antalet elever mer än fördubblats, bara i år har antalet elever ökat med 8,5 procent. Av de nybörjare som påbörjade sina studier 2014 har också enbart 65 procent slutfört någon kurs till och med 2016.

–SFI-undervisningen är nyckeln till ett framgångsrikt integrationsarbete. En investering i SFI är en investering i hela Sveriges framtida arbetsmarknad och utveckling, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

Lärarförbundet släppte tidigare i vår en rapport som gav en allvarlig bild av situationen inom den svenska vuxenutbildningen. Den visar att nästan 3 av 4 SFI-lärare ser den kontinuerliga antagningen av elever som den största utmaningen för undervisningen, 4 av 10 SFI-lärare uppger att de arbetar på en skola som tar emot nya elever en gång i veckan. Lärarna inom både Komvux och SFI anser att de har för hög arbetsbelastning, och det som ökat mest är administration och dokumentation.

–Det är klart att det inte fungerar att ta in helt nya elever varje vecka till pågående kurser inom matematik eller mitt i tredje terminen till läkarlinjen. Det fungerar såklart inte på SFI heller, säger Johanna Jaara Åstrand.

När lärare ska ta emot nya elever varje vecka drabbar det såklart både kvalitet och planeringsförutsättningarna. Dessutom är knappt 36 procent av de undervisande SFI-lärarna behöriga för skolformen. Med fler elever behövs också fler behöriga lärare. Det är dags att uppvärdera yrket.

En elevs behov av att få börja läsa svenska på SFI är viktig, men inte till priset av att utbildningens kvalitet urholkas och att lärarna får en ohållbar arbetssituation. Lärarna måste få tid och möjlighet att ge varje elev vad den behöver. För detta behövs satsningar både lokalt och nationellt. Lärarförbundet vill att:

  • Antagningen till vuxenutbildningen ska ske vid fasta tidpunkter och högst en gång per månad.
  • Andelen behöriga lärare inom SFI måste öka, bland annat genom att de ska kunna komplettera sin behörighet på arbetstid och att de ska få del av samtliga statliga satsningar på lön, kompetensutveckling och karriärvägar.
  • Dagens upphandlingssystem för vuxenutbildning bör ersättas med ett annat, långsiktigt hållbart system.