Skolans digitalisering är en soppa

”Hektor kommer på söndag!” kunde jag som gymnasist läsa på skolans anslagstavla. Vem var Hektor? Skämt eller allvar, ingen visste säkert. Vad hade vi att vänta på söndag?

Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare och tidigare läromedelsförläggare

Skolans digitalisering är vår tids Hektor. Vem är han och när kommer han?

Nationella strategier för skolans digitalisering efterlystes av såväl skolans huvudmän som lärare och elever redan vid inledningen av 2010-talet.

Våren 2016 presenterade slutligen Skolverket ett förslag till nationella strategier. Skolminister vilade på hanen i närmare ett år och när så slutligen ett regeringsbeslut tas är strategierna på flera punkter ändrade i förhållande till de av Skolverket föreslagna.

I de av regeringen beslutade nationella digitaliseringsstrategierna för skolväsendet har målsättningen om att nå 1:1 inom de närmast kommande åren helt sonika tagits bort.

Många huvudmän blev besvikna på de urvattnade formuleringarna. De hade gärna sett tydligare underlag, som vägledning för den egna lokala planeringen av skolans digitalisering.

I det läget sträcker SKL ut en hjälpande hand och förutskickar att organisationen avser att utarbeta ett förslag till handlingsplan, som kommunerna ska kunna använda som avstamp för den egna planeringen.

Men SKL räknar med att förslaget till handlingsplan ska kunna presenteras först om ett år. Ytterligare ett förlorat år!

Skolchefer och skolledare lämnas återigen utan stöd. De vill få ordning på skolans digitalisering, men saknar uppbackning. I ett antal kommuner inleder man på egen hand utarbetande av lokala digitaliseringsplaner. Berörda tjänstemän samarbetar med kollegor i angränsande kommuner och tillsammans försöker de finna vägar framåt.

Inte sällan vill emellertid lokala skolpolitiker avvakta förslaget till handlingsplan från SKL. De avstår därför från att i skolbudgeten inför läsåret 2018/2019 avsätta särskilda medel till skolans fortsatta digitalisering.

På så vis sätter kommunpolitikerna inte bara käppar i hjulen för ambitiösa tjänstemäns arbete med lokal skolutveckling. De orsakar också en tillbakagång i den lokala skolans digitalisering.

Även utgivare av digitala läromedel drabbas. Tänkta och budgeterade försäljningar uteblir när skolorna fortsätter att avvakta.

Den viktiga symbiosen mellan skolan och läromedelsproducenten uteblir och producenterna får inte den input – varken i pengar eller feedback – som behövs för en vidare utveckling av de digitala läromedlen.

Riv hierarkierna och börja samarbeta!

Rolf Ekelund, filosofie magister, tidigare läromedelsförläggare