Skoldatatekskonferens inleds i Ronneby

Den 17 maj står Ronneby värd för dag 1 av region syds årliga skoldatatekskonferens. Här ges alla som arbetar på Skoldatatek eller med IT och specialpedagogik möjlighet att fördjupa sina kunskaper kring verktyg för ökad tillgänglighet och får chans att dela erfarenheter och lärdomar. Konferensen arrangeras denna gång av Blekinges samtliga skoldatatek och inleds första dagen i Ronneby för att dagen efter avslutas i Karlskrona.

Konferensen erbjuder en blandning av föreläsningar, workshops samt tid för nätverkande. Närvarar gör deltagare från cirka 25 kommuner plus från myndigheten Specialpedagogiska Skolmyndigheten, SPSM.

Skoldatatek är en övergripande kommunal verksamhet med syfte att ge elever i behov av stöd bättre möjlighet att nå målen i skolan. (Bildkälla: Pexels.com)

Hållpunkter
Landshövding Berit Andnor Bylund inviger konferensen klockan 9.30 och vår Keynote-speaker Idor Svensson börjar klockan 10.00. Idor Svensson, professor vid Linnéuniversitetet presenterar resultaten från sitt forskningsprojekt kring alternativa verktyg och Magnus Göransson (projektledare och utbildare) lyfter hur programmering och datalogiskt tänkande kan hjälpa elever att nå kunskapskraven.

Vad är Skoldatatek?
Skoldatatek är en övergripande kommunal verksamhet som ger stöd till olika skolformer. Syftet är att ge elever i behov av stöd bättre möjlighet att nå målen i skolan. Skoldatatekens verksamhet består i de flesta fall av tre olika aktiviteter.

  • Kompetensutveckling av skolpersonal, elever och föräldrar.
  • Utlåning av alternativa verktyg och pedagogisk programvara.
  • Utprovning av lämpliga alternativa verktyg för enskild elev.

Sedan 2002 har det i Sverige funnits skoldatateksverksamhet. Ursprunget kom ur ett projekt vid namn “Skoldatatek – en särskild IT-satsning för elever i behov av särskilt stöd” (2002-2005). Med i detta projekt var SPSM, Hjälpmedelsinstitutet samt organisationerna Attention, Dyslexiförbundet och Riksförbundet för rörelsehindrade barn- och ungdomar. Under första året existerade sex skoldatatek i Sverige men idag har större delen av Sveriges kommuner tillgång till skoldatatek, som startats upp via statsbidrag och stöd från SPSM.