Skolverket på lektion i Partille

I början av mars besökte Skolverket Partille kommun för att titta på skolans digitalisering och hur digitala verktyg används i undervisningen.

Gitarrstämning med hjälp av app – musiklektion på Furulunds skola. Bild: Jeanette Borg

Bland annat deltog de i ett antal lektioner samt på ett Teach-meet för slöjdlärare.

Lotta Ramqvist Iderbring och Jeanette Borg arbetar med frågor som rör skolans digitalisering och de insatser, såsom moduler och webbkurser, som Skolverket tar fram. I början av mars besökte de några av Partille kommuns förskolor och skolor för att titta på arbetet som sker här.

Varför åker ni ut och besöker skolor?

Eftersom vi lever i ett allt mer digitaliserat samhälle har regeringen beslutat om förändringar i styrdokumenten för grundskole-, gymnasie- och vuxenutbildningen som förtydligar behovet av digital kompetens för alla som arbetar i skolan. De nya skrivningarna börjar gälla först i juli 2018, men det är möjligt att arbeta efter dem redan nu.

Genom verksamhetsbesöken hoppas vi få reda på mer om tillgången på digital teknik och hur den används. Vi är även intresserade av vilka fördelar och utmaningar som elever, lärare, rektorer och huvudmän upplever kopplat till digital teknik samt vilken kompetensutveckling som behövs i och med de nya skrivningarna.

Vilket är syftet och vad kommer det resultera i?

Syftet med verksamhetsbesöken är att träffa representanter för huvudmän, rektorer, lärare och elever för att samtala om skolans digitalisering och förändringarna i styrdokumenten. Eftersom Skolverket just nu planerar att utveckla konkret stöd för ämnena bild, musik, slöjd och samhällskunskap samt i förskoleklass och på fritidshem är det just dessa ämnen och målgrupper vi fokuserat på under denna resa. Via verksamhetsbesöken får Skolverket ökad kännedom om målgruppernas behov som påverkar hur våra stöd och insatser utformas.

Vad har ni gjort under ert besök i Partille?

Under två dagar besökte vi olika skolor i Partille och träffade elever, lärare, rektorer samt utvecklingschef på utbildningsförvaltningen.

Vi har varit med på lektioner i samhällskunskap som bland annat fokuserade på mediavanor, källkritik och digital opinionsbildning. Vi har även sett hur elever i förskoleklass, fritidshem och grundskolan arbetar med texter i digitala miljöer som illustreras med bild eller film. På musiklektionen spelade elever på gitarrer som de själva stämde med en app och under ett samtal med en bildlärare berättades det att virtual reality (VR) och 3D-skrivare kan vara ett naturligt inslag i bildämnet.

En av kvällarna avslutades dessutom med ett så kallat Teach-meet där 75 slöjdlärare utbytte erfarenheter och tankar under rubriken digital slöjd.

Hur kommer det sig att ni besökte just Partille?

Partille uppmärksammade vi med anledning av det Teach-meet som ordnades i slöjdämnet. Vi fick även kontakt med andra lärare i området som gjorde oss nyfikna på arbetet som sker i Partille, både på individnivå och i kommunen.

Vi vill rikta ett stor tack till alla vi träffat under vårt besök i Partille, vi har verkligen känt oss välkomna. Ett särskilt tack till dem som avsatt tid att samtala med oss och hjälpt till med att ordna besöken. Det har varit givande att besöka de olika verksamheterna!